Březen je měsícem čtenářství, a tak jsme se zeptali jsme v naší Učitelnické komunitě, jakým způsobem motivují učitelé a učitelky žáky ke čtení. Sešlo se nám několik skvělých tipů ověřených praxí. Přejeme, ať najdete novou inspiraci!
1. Výběr knih
To, že správný výběr knihy je pro motivaci ke čtení jedním z hlavních faktorů, je asi zřejmé. Jak ale na to? Jak vybrat knížku, která bude děti bavit?
- Doporučujte si knížky navzájem. Představujte žákům zajímavé knížky a podpořte je, ať si sami doporučují, co je bavilo. Můžete děti nechat, aby si předčítaly úryvky ze svých oblíbených knížek, můžete mezi žáky udělal anketu, nechte je o tématech a knížkách hlasovat.
- Zeptejte se kolegů. Zjistěte, co se osvědčilo vašim kolegům, například formou jednoduchého dotazníku.
- Sledujte knižní novinky. Pomoci s výběrem vám můžou dostupná hodnocení či případné ocenění (například cena Magnesia Litera a kategorie Kniha pro děti a mládež). Občas třeba šlápnete vedle, často se trefíte, někdy se vám od dětí dostane nadšené zpětné vazby:
Paní učitelko, kdyby to šlo, tak bych si tu knížku nechal.
2. Předčítání
Čtěte si společně. Vyberte si společně knížku, pravidelně si s žáky předčítejte a nechte je se při čtení vystřídat. Využijte distanční výuky a nabídněte dětem pravidelné dobrovolné setkávání nad knížkou, během kterého jim můžete předčítat. S mladšími zkuste třeba podvečerní nebo večerní pyžámkové čtení na pokračování, během kterého se děti usadí v pyžámku či něčem pohodlném, s čajem nebo dobrotou a poslouchají. Jednou z trochu strašidelnějších pohádkových novinek, kterou můžete s dětmi vyzkoušet, je Ikabog od J. K. Rowlingové.
3. Dílny čtení
Zaveďte pravidelné dílny čtení. Děti si najdou prostor, ve kterém se cítí dobře (na koberci ve třídě, v rohu na polštáři) a věnují se cca 15-30 minut samostatnému čtení vybrané knížky. Během čtení a po čtení si pořizují záznamy a plní různé čtenářské aktivity, zároveň je prostor i pro minilekci a reflexi.
S dílnami čtení vám mohou pomoci materiály na Učitelnici od Andrei Paštikové a Nely Skalové:
- Pravidla do dílny čtení (1. stupeň): https://www.ucitelnice.cz/produkt/4666
- Pracovní listy zaměřené na hlavní postavu (2.-4. třída): https://www.ucitelnice.cz/produkt/1322
- Pracovní listy po čtení (1. a 2. stupeň): https://www.ucitelnice.cz/produkt/1297
- Zadání k četbě (5.-9. třída): https://www.ucitelnice.cz/produkt/1553
4. Hodiny volného čtení
Dejte žákům prostor pro volné čtení. Každé dítě si přinese svou knížku, najde si pohodlné místo ve třídě a začte se. Podmínkou je pouze dobré světlo a nerušit ostatní. Učitel může v průběhu hodiny mezi žáky procházet, potichu si s nimi o knížce povídat či je nechat potichu předčítat. Má tak prostor se žákům individuálně věnovat a podpořit slabší čtenáře. Může si ale i sám najít místo a číst si svoji knížku. Jděte příkladem - i to je pro děti velká motivace!

5. Tematické hodiny
Uspořádejte zábavnou hodinu, ať už ke konkrétní knížce (k postavám, žánru či myšlence) nebo k podpoře čtení celkově. Pohádky až do devítky, ve víru vampirismu, knižní šifra, výlet do vesmíru (sci-fi), žena versus muž, není babi jako babi – možností je neomezeně. Zkuste dát prostor i dětem, ať přijdou s vlastními nápady.
6. Čtenářské výzvy
Zkuste s žáky nějakou čtenářskou výzvu. Může se jednat o zábavný úkol ke čtení nebo dlouhodobější motivaci. Nechte děti vymýšlet a hlasovat o výzvách na daný měsíc nebo vyzkoušejte třeba čtenářské bingo od Pavlíny Loňkové. Žáci během domluveného časového úseku (například pololetí) čtou a zaškrtávají pole, dokud nespojí políčka do binga.
- Čtenářské bingo (1. i 2. stupeň ZŠ): https://www.ucitelnice.cz/produkt/1712
7. Spolupráce s knihovnami
Využijte kontakty s knihovnami. Spousta knihoven jednak pořádá pro školy zajímavé akce, jednak lze využít výměnné fondy či se domluvit na poskytnutí vyřazených knih pro školní knihovnu.
8. Čtení s přesahem
Propojte čtení s tím, co žáky zajímá. Zaměřte se na to, co je baví ve škole i mimo ni. Čtenářské lekce a aktivity lze propojit jak s dalším školním předmětem, tak i s tím, co děti dělají ve svém volném čase. A pokud vám žáci říkají, že svůj volný čas tráví převážně na počítači nebo telefonu, tak se zkuste podívat na Instagramovou čítanku od Zory Nejezchlebové.
- Čtenářská lekce s přesahem do přírodopisu (5.-9. třída): https://www.ucitelnice.cz/produkt/251
- Instagramová čítanka (5.-9. třída): https://www.ucitelnice.cz/produkt/4976
9. Čtení s rolemi
Zadejte žákům role, které budou při čtení představovat. Podpoříte tím rozvoj čtenářských strategií a spolupráci, zároveň můžete s žáky role hrát, předvádět a různě přizpůsobovat dalším aktivitám. Inspiraci naleznete například u Pavlíny Loňkové a Nely Skalové:
- „Správná čtyřka“ (1.stupeň ZŠ): https://www.ucitelnice.cz/produkt/1132
- Čtenářské role (2. stupeň ZŠ a SŠ): https://www.ucitelnice.cz/produkt/2599
10. Čtenářský deník jinak
Pojměte čtenářské deníky kreativně. Nechte děti, ať zkusí vymyslet ke knize šifru, kterou dají ostatním hádat (například obrázek květiny a kalendář - Jméno růže). Nebo si s dětmi vytvořte místo klasického deníku čtenářský lapbook. Podívejte se například na materiál Věry Janákové:
- Čtenářský deník jinak (1. stupeň ZŠ): https://www.ucitelnice.cz/produkt/2602