V článku 17 TIPŮ na aktivizační aktivity pro distanční výuku jsem vás na konci vyzvala, abyste mi posílali vaše vlastní tipy. Námětů se sešla spousta a tak jsem pro vás mohla z vašich tipů sepsat další článek plný aktivit, které jsou opravdu prověřené praxí. Doufám, že zde objevíte i nějakou novou, která vám i vašim žákům zpříjmení online výuku.
* OTÁZKA DNE *
Připravíme 3 rámečky se třemi otázkami a děti si vybírají na kterou chtějí odpovídat. Případně otázky zadáváme postupně. Všechny děti mají vypnuté kamery, kdo chce odpovídat, tak to dá najevo tak, že si kameru zapne. Otázky a témata k diskuzi najdete například v tomto materiálu >>> https://www.ucitelnice.cz/produkt/38
* BĚHACÍ DIKTÁT NARUBY *
Připravíme si kartičky/špachtle/slidy se slovy, slovními spojeními, příklady, úlohami... Děti si odnesou mazací tabulku/sešit do jiného pokoje, než ve kterém právě jsou. Paní učitelka ukazuje kartičky a děti běží tam, kde mají sešit a tam slovo/výsledek zapíší.
* CO JE V KRABICI? *
Schováme do krabice předmět, vyjmenované slovo na kartě, násobek čísla 8....děti pokládají otázky a hádají, co se v krabici skrývá.
* OPRAVDICKÁ MATEMATICKÁ ROZCVIČKA *
Děti se postaví a opravdu cvičí. Variant je možných několik: 1) Při opakování odčítání/dělení - udělej tolik dřepů/kliků/panáků/výskoků, kolik je výsledek a následně ukaž na prstech. 2) Rozcvička na řady násobků. Např. na řadu násobků 2 budeme dělat dřepy, na řadu násobků 3 budeme skákat atd.
* AHOJ, JÁ JSEM... *
Učitel ukazuje karty se slovy - podstatnými jmény. Děti jednotlivě čtou. Než přečtou slovo, tak řeknou: "Ahoj, já jsem..." - a slovo z kartičky. Procvičíme plno slov s danou hláskou nebo s daným čtenářským jevem (zavřená slabika, shluky na začátku, víceslabičná slova, ....)
* MALOVANÝ DIKTÁT *
Děti malují obrázek podle instrukcí. V obměně (když už vědí, jak mají instrukce vypadat = musí být hodně konkrétní) mohou mít děti za úkol připravit vlastní instrukce pro ostatní děti.
* ŠTAFETA *
Každý žák si vymyslí jeden příklad ve zvoleném oboru a zapíše ho papír. Začíná učitel - řekne příklad, chvilku počká, zatímco si žáci zapisují výsledek, následně někoho vyvolá, ten řekne výsledek (ověříme správnost) a pak řekne svůj příklad a opět někoho vyvolá a ten řekne výsledek. Takto se mezi sebou děti vzájemně vyvolávají a předávají si štafetu. Každý žák zapisuje výsledek k sobě na papír před tím, než je někdo vyvolán.
* SLABIČNÝ DIKTÁT *
Připravíme si obrázky (reálné nebo stažené do prezentace), které postupně ukazujmeme. Děti píší na tabulky první slabiky, pokud je správně napíší, vznikne jim slovo (které pak přečtou). Např. obrázek peřiny (PE) a papouška (PA) = PEPA. Obměna: Diktujeme několik slov, děti píší první písmeno a jejich složením vznikne slovo (Lenka - Ála - Monika - Eliška = LÁME). Obtížnost volíme podle věku dětí.
* MYSLÍM SI... *
Myslíme si zvíře... (povolání, věc, pohádkovou postavu...) a děti pokládají otázky, kterými uhádnou správnou odpověď. Variantou může být, mít připravenou prezentaci, do které vložím několik objektů (hvězdy, mraky,...), které budou mít přiřazenou animaci a po kliknutí zmizí. Na pozadí potom můžeme pouze měnit obrázek, který musí děti svými otázkami uhodnout. Za každou otázku, na kterou můžeme odpovědět "ANO", odstraníme jeden objekt, který zakrývá obrázek.
Můžeme využít i kartičky z materiálu od Lenky Syrové, která má sadu "Tajemných čísel" a "Tajemných slov" pro každý ročník 1. stupně. >>> https://www.ucitelnice.cz/produkt/2124 nebo https://www.ucitelnice.cz/produkt/730
* PSANÍ DO CHATU *
Na tabulku každý napíše např. samohlásku, pak si je vyjmenujeme a napíšeme do chatu. Můžeme pak počítat, která samohláska se objevila nejvíckrát a je tedy ve třídě nejpopulárnější. Lze obměnit např. s vyjmenovanými slovy, abecedou...
* SLOVNÍ DRUHY V CHATU *
Děti mají za úkol vymyslet co nejdelší smysluplnou větu, kde každé slovo bude začínat na stejné písmenko a zapsat ji do chatu. U každého slova se pokusí určit slovní druh. Když si nebudou jistí, mohou se podívat do Internetové jazykové příručky. Např.: Malý (2) myšáček (1) Monty (1) maloval (5) moji (3) malebnou ( 2) malinkou (2) místnost (1).
* PŘÍKLADY S KOSTKAMI *
Děti si připraví hrací kostku. Každý hodí 2x kostkou, z čísel vytvoří příklad, příklad i výsledek zapíše. Učitel si vyrobí tři lístečky - menší, větší a rovná se a stejně jako děti si vytvoří příklad i s výsledkem. Učitel vytáhne lísteček. Bod si zapíše ten žák, který učitele porazí, tzn. jeho výsledek byl větší/menší nebo rovný než učitele. Hrát můžeme 5-10 kol. Děti spočítají a zapíší 5-10 příkladů. Je v tom náhoda, vyhrát může kdokoliv, kdo dobře počítá a má štěstí. Lze hrát i variantu na násobilku.
* SLOŽTE SLOVO *
Dám dětem 10 písmenek - napíši na tabuli nebo do chatu. Jejich úkolem je z těchto písmenek vymyslet za 3 minuty co nejvíce podstatných jmen v prvním pádě. Žádné z nich se ve slově nesmí opakovat. Slova si poté čteme.
* PANÍ UČITELKA ŘEKLA *
Oblíbená hra, kdy děti dělají pouze to, co řekla paní učitelka. Paní učitelka řekla: "Zatleskejte." Paní učitelka řekla: "Šáhněte si na nos." Paní učitelka řekla: "Zpívejte." "Sedněte si." Kdo si sedne, tak může vypadnout, protože to paní učitelka neřekla.