Všude po internetu se ohledně distanční výuky sdílí hromada nápadů, aplikací, přístupů…Není taky těžké dočíst se o tom, co by učitelé dělat měli. A hlavně co by dělat neměli. Většinou od lidí, kteří opravdu netuší, co to obnáší učit děti. Natož distančně. Ale na to jsme zvyklí, že jo, to nás nerozhází. Co mě ale mrzí hodně je to, jak moc se zapomíná na práci učitelů u malých dětí. A jejich podporu. Většinou se dočteme o tom, že to mají opravdu těžké, protože od malých dětí se moc samostatnosti nedá očekávat. A jediné řešení, které se zatím nabízí je to, že musí co nejdříve do školy. No…dobře.
Učím třeťáky a snažím se naše hodiny dělat zajímavé. Zvedat děti ze židle. Aktivizovat je. Nadchnout je. Donutit je se usmát a smát se. Přesto je zatím moje portfolio aktivit poměrně chudé. Takže jsem naběhla na YouTube a zkoukla pár videí amerických učitelů, kteří svoje žáky neviděli třeba už od března. (!) A ví, že je ještě pár měsíců neuvidí. Proto je jejich paleta distančních her a aktivit pestřejší než ta naše. Sepsala jsem ty nejzajímavější a zde máte jejich seznam.
KOMUNITNÍ A SOCIALIZAČNÍ AKTIVITY
* TÝDENNÍ VDĚČNOSTI *
Na konci týdne, v komunitním kruhu/třídnické hodině věnujeme čas tomu, že si s dětmi povíme, co se jim na jejich týdnu nejvíce líbilo/co se jim povedlo. Mám otevřený Jamboard a jednotlivé výroky zapisuji na lístečky (děti, které chtějí něco říct, mají zapnutou kameru a potom, co promluví, si ji vypínají). Tabule se automaticky ukládá a lze na ni přidávat další a další stránky. Na konci distanční výuky tak názorně uvidíme, že i když to celé bylo náročné, přesto jsme si na tom všem dokázali najít i pozitivní věci. A ti, kteří to tak zrovna nebudou cítit, to alespoň od ostatních uslyší. Tyto tabule budu vždy na víkend sdílet do Učebny, abychom to měli před novým týdnem na očích.

* TEMATICKÁ ONLINE LEKCE *
S dětmi se domluvíme na nějakém tématu videokonference a děti se podle toho nachystají (hodina v pyžamu, s šíleným účesem, v zeleném oblečení, přestrojení za zvíře…).
* CO TO ŘÍKÁŠ? *
Učitel/děti si připraví nějaké známé fráze/přísloví/rčení/idiomy. Ten, kdo mluví, má vypnutý mikrofon a zapnutou kameru. Musí velice pečlivě artikulovat. Ostatní se snaží uhádnout, co říká. Své nápady mohou psát a ukazovat na kameru nebo se hlásit o slovo.
* CO JE TO ZA PÍSNIČKU? *
Vyberete na YouTube několik písniček. Dětem vždy pustíte jen pár vteřin a ony hádají, co je to za písničky. Můžete jim vybrat nějaké společné téma, které může souviset s tím, co chcete probírat.
* STOP! PÁRTY *
Proč by to nemohlo jít i na dálku? Pusťte jakoukoliv hudbu (ujistěte se, že ji děti slyší). Děti tancují a vy jim hudbu čas od času stopnete. Ze zkušenosti doporučuji sdílet obrazovku s písničkami s tancem, aby se děti měly čeho chytit a neostýchaly se tolik (= hledejte na YT JUST DANCE KIDS).
POHYBOVÉ AKTIVITY
* TANEČNÍ ROZCVIČKA *
Naučte se s dětmi na dálku nějaké nové pohybové písničky. A když už bude učení moc, soustředění na nule, děti začnou odcházet na záchod...zvedněte se ze židle a protáhněte se. I paní učitelky! ;) Naše aktuálně nejoblíbenější písničky jsou tyto tři:
- Pulcino Pio - odkaz ZDE
- Activity song - odkaz ZDE
- Head shoulders - odkaz ZDE
- a samozřejmě již zmíněný Just Dance (pokud byste tápali, tak mezi dětmi jsou nejoblíbenější tyto písničky: Gummy Bears, What Does The Fox Say, Gangnam Style...a naprosto jednoznačně nejvíc Waka Waka ;) )
* ZOPAKUJ PO MNĚ – POHYBY *
Ve třídě většinou hrajeme verzi: „Teta jela na výlet a vzala s sebou kufr. Teta jela na výlet na výlet a vzala s sebou kufr a kočku. …“ A tak postupně přidáváme další a další slova, až si někdo nevzpomene. Tuto verzi můžeme samozřejmě použít také, ale méně náročná (na zapínání mikrofonu) je ta, kdy děti místo slov přidávají pohyby (tleskání, pleskání, dotknutí se nosu, ukazování někam, ...). Pořadí může být předem určeno nebo ho vyvoláváním určuje učitel (a udržuje děti tak v neustálém střehu).
* VYTLESKÁVÁNÍ RYTMU *
Učitel/děti vytleskají rytmus a ostatní po nich opakují.
VÝUKOVÉ AKTIVITY
* PŘINESTE MI/UKAŽTE MI *
Velice oblíbená hra, u které doporučuji, aby byly zapnuté kamery (jako učitelé se budete hodně bavit :) ). Před hodinou si připravte seznam věcí, které chcete, aby děti našly a donesly. Doporučuji 5–7. Ujasněte si pravidla (nikoho doma neohrožuji, neběhám jak blázen, dávám pozor, abych nic nerozbil…). Aktivita může být pojata jen jako „zvednutí ze židle“ nebo ji samozřejmě můžete povýšit i na aktivitu výukovou. Např.:
- věci, které děti přinesou, si přepíšou do sešitu (můžete vybrat taková slova, kde budou procvičovat psaní i/Y po všech souhláskách, slabiky bě, pě, vě, mě, dě, tě, ně atd.)
- předměty seřadí a pak napíšou v abecedním pořadí (naposled jsem jim to ztížila tím, že jsem je poslala pro 6 věcí, které začínaly na stejné písmenko…viděli jsme pánvičku, psa, párek, pět tisíc :-D)
- s každým předmětem napíšou větu, vymyslí příběh…
- donesou věci určitého tvaru (procvičování geometrických tvarů a těles)
- věci jim nadiktujete anglicky
- donesou věci jen od určité barvy
- donesou určitý počet věcí, který jim zadáte ve slovní úloze
* BINGO *
Oblíbená hra offline, proč ne taky online? My BINGO hrajeme na mazací tabulku. Děti si připraví mřížku, napíšou do ní čísla z určeného oboru (napíšu na svoji tabulku nebo sdílím obrazovku). Variant je spousta a myslím, že každý učitel si najde tu svoji (bingo češtinářské, anglické, hudební atd.). V Americe jsou samozřejmě už o krok dál, a tak existuje i generátor virtuálního binga. Vše je i s videonávody popsáno na tomto odkazu.
* BINGO naruby *
Jako při klasickém BINGU mají děti před sebou tabulku s čísly/slovy. Když jsou připravené postaví se. Učitel losuje příklady/slova. Děti ale nic neškrtají, pouze kontrolují, jestli výsledek ve své tabulce mají. Pokud ano, tak si sedají. Vítězem je ten, kdo zůstává stát jako poslední. Tato verze je hodně dynamická a stihněte několik her rychle za sebou. :)
* ŠIBENICE *
Použijete tabulku/papír/online tabuli a hrajete klasickou šibenici (nebo nějakou mírumilovnější variantu, třeba stavíte dům). I tuto aktivitu opět můžete povýšit na výukovou, když děti budou hádat například vynechané slovo ve větě nebo nějaké téma/definici, kterou s nimi chcete probírat (slovní druhy, geometrie, …)
* RISKUJ *
Oblíbená hra nejen ve třídách. Na https://jeopardylabs.com/ si během chvilky připravíte hru, kterou dětem nasdílíte na obrazovku a hned můžete procvičovat jakékoliv téma. Děti mohou hrát proti vám, v týmech nebo proti sobě (budou si k sobě zapisovat získané body).
* 2 PRAVDY a 1 LEŽ *
Lze použít na jakékoliv téma a v jakémkoliv předmětu, co je pro vás zrovna aktuální. Na sdílenou tabuli/prezentaci napíšete tři výroky/věty/příklady a úkolem dětí je odhalit jednu lež. V ranním kruhu/třídnické hodině můžeme samozřejmě použít klasickou variantu na poznávání kolektivu, kdy si tyto výroky připraví žáci (a učitelé) o sobě.
* KIMOVA HRA *
Připravíme si několik předmětů (ideálně je připevníme na nějaký podklad, abychom je mohli zvednout najednou). Ukážeme dětem a jejich úkolem je si co nejvíce věcí zapamatovat a posléze jich napsat co nejvíc. Obměna může také být, že nějaké předměty sundáme a děti říkají/píší, které předměty chybí. Další variantou může být, že promítáme obrázky z prezentace na sdílené obrazovce. Pro tuto variantu jsem na jaře vytvořila celou sadu prezentací, které si na Učitelnici můžete zakoupit ZDE.
* MĚSTO, MOŘE… *
Známá aktivita, kterou lze využít i v kontaktu na dálku. Doporučuji hru zjednodušit a nehrát ji ve sloupečkách, ale ve čtvercích. Děti si nakreslí jeden velký a ten rozdělí na 4 menší. Do každého čtverce napíšou jeden úkol (můžeme využít při počítání, slovních druzích, vyjmenovaných slovech, měkkých a tvrdých souhláskách atd.)
* NA SKLÁDCE aneb CO VIDÍŠ? *
Do prezentace si připravíme hromadu (doslova :) ) obrázků vzájemně se překrývajících (může to být taková skládka). Obrázek dětem nasdílíme a říkáme „Přišla jsem na skládku a tam jsem viděla slova začínající na …“ Děti pak hledají a vypisují tato slova. Možností, co mohou děti na skládce vidět je samozřejmě hodně (zvířata, barvy, číslice, slovesa, osoby, přídavná jména, výsledky, …).
Všimli jste si toho, že drtivou většinu výše zmíněných aktivit ve třídě už s dětmi používáme (nebo můžeme používat)? Je to zkrátka tím, že většinu aktivit opravdu můžeme použít i v distanční výuce. Nevzdávejme se jich jen proto, že nám to na první pohled přijde moc komplikované.
Jaké oblíbené aktivity používáte v online hodinách vy? Podělte se s námi na tomto ODKAZU. Za pár dní dáme všechny vaše tipy dohromady a zveřejníme nový článek.
#společnětozvládneme

Miriam Hejzlarová
Jsem učitelka na 1. stupni, autorka materiálů a spoluzakladatelka srdcové Učitelnice. Baví mě vytvářet materiály, které jsou originální a na českém vzdělávacím trhu ještě chybí.
Nejlépe mě a můj styl učení umí popsat samotné děti:
"Máme paní učitelku Miriam. Dělá nám hrozně moc pomůcek k učení, hry a různé kartičky s otázkami, větami a tak. Taky máme špachtličky na odreagování. Ve třídě máme hodně HODNĚ anglických knížek. Můj nejoblíbenější předmět je AJ. Máme na ni totiž naši paní učitelku. Pouští nám různé písničky, krátké pohádky a hraje s námi hry. Nechápu, že se z toho nezblázní." (Charlot)