Výuka cizích jazyků nemusí nutně znamenat pouze učebnice a pracovní sešity. Ačkoliv jsou naším velkým pomocníkem, občas je potřeba vystoupit ze své komfortní zóny a ukázat žákům, že se s psaným jazykem mohou setkat i jinak.
Před pár lety jsem přemýšlela nad způsobem, jak svým žákům ukázat další důvody, proč a jak se učit cizí jazyk a ačkoliv donesení knih do třídy nepřineslo na začátku hodiny ovace ve stoje, během několika minut se z očekávané ne ‘příliš zábavné aktivity’ stala aktivita, po které jsem se opakovaně setkávala s otázkami typu ‘Kdy už budeme zase číst?´.
Ukázalo se, že používání literatury je skvělá pomůcka, která nakonec obměkčí i ty, kteří opakovaně tvrdí, že učit se jazyky je nuda. Důvody, které vidím za úspěchem aktivit, které naleznete níže, jsou podle mého názoru velice prosté a dostupné každému z nás.
Jak všichni víme, jazykové úrovně, kterými disponují naši žáci jsou různé. První klíčový faktor pro mě bylo poskytnutí literatury na různých jazykových úrovních, aby každý mohl dosáhnout pocitu, že je při čtení úspěšný. Tzv. Graded books můžete buď zakoupit v tištěné podobě nebo je stáhnout zcela zdarma online. Osobně jsem využila možnost školních tabletů a využití jejich e-verzí.
Druhým klíčovým faktorem byl široký výběr témat. Každý si tak mohl vybrat nejen jazykovou úroveň, ale i takovou knihu, která byla jejich srdci nejblíž.
#1 D.E.A.R. Time, nebo-li Drop Everything And Read
D.E.A.R. Time je první z mých osvědčených čtenářských aktivit, která rozhodně stojí za vyzkoušení. Smyslem aktivity je vyhradit si v hodinách 10-15 minut na čtení. Jakmile budete moci na chvíli opustit probíranou látku, stačí pouze zakřičet ‘DEAR TIME’ a každý žák už ví, že je čas najít si ve třídě pohodlné místo a číst. D.E.A.R. Time navíc učí žáky získat jistou míru návyku vůči literatuře.

#2 Čtenářské dílny a knižní trh
Čtenářské dílny nemusí být součástí pouze hodin českého jazyka. Pokuste se ve třídě navodit tu správnou atmosféru a poskytněte žákům jednoduchý úkol, který při čtení udrží jejich pozornost. Takovým úkolem může být třeba vedení si poznámek ve formě časové osy, do které si žáci zaznamenají klíčové momenty z knihy. Jako závěr dílen můžete v rámci třídy uspořádat knižní trh, kde se každý z žáků pokusí svoji knihu ‘prodat’ někomu ze spolužáků. A další kolo čtenářské dílny je na světě :).
Co dělat, když máte přístup pouze k jedné knize?
#3 Literární projekt
Nezoufejte, i v takovém případě se dá s literaturou pohodlně a efektivně pracovat. Poskytněte žákům kopie kapitol, pracovní listy s jednoduchými úkoly a následně nechte žáky ve skupinách pracovat na jednotlivých výstupech.
Osobně jsem se v projektu založeném na knize ‘The secret garden’ od Frances Hodgson Burnett přiklonila k tzv. pre-reading, while-reading a post-reading aktivitám, které mi umožnily postupně kontrolovat porozumění žáků a zároveň poskytly pevný základ pro práci na závěrečných výstupech projektu.
Každá ze skupin dostala na výběr z následujících výstupů, které po zpracování žáci prezentovali:
- přepsání konce příběhu,
- vytvoření obálky knihy,
- vytvoření kvízu pro ověření toho, co jsme si o knize zapamatovali (žáci si vybrali možnost vytvořit kvíz v Kahootu).

Podívejte se na příklady aktivit k literárním projektům The Secret Garden a Sherlock Holmes: The Blue Diamond.

Dominika Randáčková
Svou pedagogickou praxi jsem začala hned při druhém ročníku bakalářského studia, což mi umožnilo propojit své ideály s realitou, na kterou začínající učitelé často naráží. Od samého začátku bylo mým cílem ukázat žákům, že učit se cizí jazyk je zábava, která v delším měřítku otevírá dveře spousty možnostem. Netrvalo dlouho a uvědomila jsem si, že je na místě tento postoj v širší perspektivě ukázat i učitelům. To mě postupně dovedlo až na Učitelnici a založení Bright teaching club komunity, která učitelům dovoluje ušetřit svůj drahocenný čas, zatímco pomocí již hotových výukových materiálů mohou rozvíjet svou kreativní stránku.