S postupným vývojem vzdělávání, potřeb žáků, ale také učitelů, se rozvíjí i způsob výuky cizích jazyků - a aby také ne. Společnost obecně prochází v současnosti velkou změnou a tak vzniká na učitele tlak, aby své hodiny přizpůsobili tomu, co je pro dnešní svět a budoucnost žáků opravdu důležité. V tomto článku vás seznámím se třemi velkými trendy, které budou pro výuku cizích jazyků letos klíčové.

#1 Využívání sociálních sítí ve výuce
Práce s moderními technologiemi ve výuce je aktuální už delší dobu, ale postupně se k nim přidávají i sociální sítě, a není se čemu divit. Sociální sítě jsou pro žáky napříč vzdělávacími stupni naprosto přirozenou součástí jejich životů a ovlivňují je dennodenně. Stačí se o přestávce podívat do třídy- většina žáků dnes bude své volno trávit na Instagramu nebo TikToku.
Ať už jste jejich milovník nebo odpůrce, jedna věc se sociálním sítím musí nechat, a to, že jejich dopad je velice široký, pohltil drtivou většinu z nás a je tak trochu bezpředmětné proti nim bojovat, což za mě platí i v jejich vztahu k výuce. Zkusme tedy místo boje proti nim začít žáky učit opak- jak na ně, aby jejich používání nebylo toxické, ale aby nám dělaly radost a inspirovaly nás. Pokud vás zrovna nenapadá, jak sociální sítě do výuky zařadit, vyzkoušejte tyto tři tipy:
1. Vytvořte si na Instagramu třídní deník
Výhodou Instagramu je, že jeho používání je velmi intuitivní a vyznačuje se už v dnešní době funkcemi, které mohou našemu mentálnímu zdraví dokonce pomáhat. Zkuste si založit třídní účet, zapnout funkci ‘soukromý profil’ a skrýt například počet tzv.lajků, pokud máte pocit, že by čísla mohla žákům jakýmkoliv způsobem škodit. Do vašeho třídního deníku můžete postupně nahrávat fotky a videa jako vzpomínky na tematické hodiny, které si se žáky rozhodně chcete zapamatovat.
Z třídního deníku si můžete udělat svůj roční projekt a na konci školního roku se ke všem momentům vrátit. Věřím, že vám v červnu vykouzlí úsměv na tváři.
2. Využijte sociální sítě k rozvoji kritického myšlení
Téma kritického myšlení je jedno z mých oblíbených a je také velice důležitým pro reálný život. V dnešním světě plném fake news a hoaxů je občas těžké rozeznat pravdivé informace od reality, ale vy jste ti, kteří můžete žákům ukázat, jak na to. Sociální sítě vám skvěle poslouží jako zdroj videí nebo článků, které se mohou stát základem vašich hodin kritického myšlení.
Pokud fake news a hoaxy nejsou tím, na co se zrovna teď potřebujete zaměřit, nevadí. Prostřednictvím sociálních sítí můžete bez problému poukázat na problematiku (ne)tolerance, klamavosti nebo také způsobu komunikace a rozdílu mezi komunikací tzv. Face to face a komunikací přes internet.
3. Ukažte žákům, jak jim mohou sociální sítě pomoci v rámci učení se cizím jazykům
V tomto článku jsem zmiňovala, jak důležité je ukázat žákům, proč je dobré se cizí jazyky učit a vzhledem k tomu, jak důležitou roli hrají sociální sítě v životě dnešních žáků a že jim doopravdy s cizím jazykem mohou pomoci, není důvod se jim příliš vyhýbat – ba naopak.
Zkuste se žáky brainstormingem třeba zjistit, jaké mají koníčky nebo o jaká témata se zajímají a najděte společně inspirativní zahraniční profily, které je mohou v tomto směru rozvíjet.
Nezapomeňte jim také ukázat, že je na sociálních sítích spousta edukativních profilů, které se zaměřují právě na výuku cizích jazyků – každý si jistě přijde na své.
#2 Task-based learning (neboli úkolové vyučování)
Task-based learning je jednou z mých nejoblíbenějších výukových metod a tak jsem opravdu ráda, že se tato metoda stala velkým trendem ve výuce cizích jazyků. Podrobný článek o TBL si můžete přečíst zde, proto se o ní zmíním pouze okrajově.
Task-based learning je metoda vycházející z komunikativního přístupu k výuce cizích jazyků. Její podstatou je zaměření se na užívání autentického jazyka, zatímco žáci pracují na úkolu, který simuluje reálnou situaci. Právě zmíněné reálné situace budou jedním z důvodů, proč začíná být TBL tak oblíbenou metodou. Dnešní svět vzdělávání totiž dbá na to, aby se žáci už při výuce začali setkávat s reálným světem, jazykem a situacemi, které je mohou v praxi opravdu potkat.
Tato metoda se vyznačuje mnoha pozitivy a právě důraz na reálné životní situace je jedno z nich. Mimo jiné vám také pomůže rozvíjet interakci, vztahy mezi žáky, komunikaci a schopnost efektivně řešit problémy. Jistou výhodu přináší ale také vám. Metoda TBL vám ve výuce přináší dostatek prostoru pro aktivní monitoring, což vám jistě pomůže nahlédnout právě do vztahů mezi žáky, jejich rolí ve třídě, ale také ve vztahu k jazykovým nedostatkům žáků nebo naopak toho, v čem jsou opravdu silní.
#3 Mindfulness
Téma mindfulness, neboli schopnost vědomě se zaměřit na určitý aspekt, je v současné době opravdu výrazným trendem, a to nejen ve výuce cizích jazyků. Pojďme se podívat na 3 způsoby, jak konkrétně toto téma zařadit do výuky.
1. Vědomé dýchání nebo pohyb pro zbavení se stresu nebo úzkosti z používání cizího jazyka
Tuto situaci asi zažili všichni z nás – strach z používání cizího jazyka je ve školství, bohužel, docela běžnou praxí a většinou vychází z předchozí negativní zkušenosti žáka. Vyzkoušejte před náročným úkolem žáky uklidnit minutou vědomého dýchání nebo pohybu. Dovolte žákům opustit lavici, pohybovat se po třídě/chodbě nebo školní zahradě a vnímat vše, co má na ně vliv.
2. Vědomé psaní
Pokud vědomé dýchání nebo pohyb není vaším šálkem čaje, nezoufejte. Mindfulness se dá aplikovat i jinak.
Čas od času se nebojte do svých hodin zařadit i vědomé psaní. To vám může dobře posloužit jako pomůcka ke stanovení cílů a kontrole, jak se k nim žáci posouvají, ale také k věnování pozornosti sám sobě například formou deníku (nebo tzv. Gratitude journal, který naleznete u mě na profilu).
3. Pravidelné diskuze
Bát se nemusíte ani pravidelných diskuzí o pocitech žáků, o tom, jak se mají, jak probíhá jejich den nebo jak dnes zrovna pracovali na cílech, které si dříve stanovili. Z diskuzí si udělejte postupně návyk, který vám i žákům pomůže udělat v hodinách systém a dá jim najevo, že jejich aktuální stav je doopravdy důležitý.

Věřím, že si z trendů odnesete to, co bude vám i vašim žákům pomocníkem při výuce cizích jazyků a že navíc třeba pomůže i vám při profesním rozvoji. Nezapomeňte, že je také důležité držet se toho, v čem se jako učitel cítíte dobře a co jde ruku v ruce s vaším výukovým stylem.

Dominika Klapková
Svou pedagogickou praxi jsem začala hned při druhém ročníku bakalářského studia, což mi umožnilo propojit své ideály s realitou, na kterou začínající učitelé často naráží. Od samého začátku bylo mým cílem ukázat žákům, že učit se cizí jazyk je zábava, která v delším měřítku otevírá dveře spousty možnostem. Netrvalo dlouho a uvědomila jsem si, že je na místě tento postoj v širší perspektivě ukázat i učitelům. To mě postupně dovedlo až na Učitelnici a založení Bright teaching club komunity, která učitelům dovoluje ušetřit svůj drahocenný čas, zatímco pomocí již hotových výukových materiálů mohou rozvíjet svou kreativní stránku.