Dnes 15. 3. 2020 (5. den, co jsou zavřené školy) jsem konečně dokončila svůj koncept, jak jako učitelka pojmu domácí vzdělávání ve své třídě. Jako většina učitelů na nějaký e-learning nebo online školu nejsem vůbec připravená. Proto jsem v minulých dnech, hledala, testovala, zkoušela...Mým cílem bylo vymyslet koncept, který nebude zbytečně přetěžovat děti, rodiče a mě. Hledala jsem něco, co bude jednoduché a efektivní. A v neposlední řadě bych ráda, aby nás to všechny (v možnostech dané situace) alespoň trochu (někdy) bavilo. Tady je můj battle plan. :) Pokud někomu pomůže sestavit ten jeho...budu moc ráda.
2. třída ZŠ, 28 dětí, Praha, státní škola 700+ dětí, nemáme pracovní sešity
kontext mojí situace
DOTAZNÍK pro rodiče
Ze všeho nejdřív jsem sestavila dotazník pro rodiče. Chtěla jsem zjistit jejich možnosti ohledně práce s technologiemi, ale také jejich preference ohledně zasílaných materiálů. Dotazník vřele doporučuji, vytvořila jsem ho v Google Forms. Moje domněnky se velice často nepotvrdily. Z dotazníku mi tedy vyplynulo, že: Drtivá většina dětí bude mít možnost internetu a k tomu velice ochotné rodiče, kteří je zaregistrují kamkoliv, s úkoly jim pomáhat budou oni. Preferují zadávání pracovních listů (které jim mohou tisknout) a cvičení z učebnic a klidně jim to budou opravovat. A navíc já mám plnou podporu v tom, co si vymyslím. Pro mě poměrně nečekané a zároveň potěšující výsledky.
- Četnost zadávání úkolů: *jednou denně (den předem) *jednou za dva dny (den předem) *jednou týdně zadat soubor úkolů
- Dítě bude úkoly plnit: *většinou samo *většinou s jedním z rodičů *většinou s jedním z prarodičů
- Dítě bude mít možnost plnit úkoly na online webových stránkách aplikacích: *ano *ne
- Dítě může plnit online cvičení na: *PC *notebook *tablet *mobil (lze zaškrtnout více možností)
- Jako rodič preferuji úkoly typu: *pracovní listy *zadávání cvičení z učebnic *online cvičení na webu *online cvičení v aplikacích *pouze okruhy učiva/témat - cvičení si budeme hledat sami (lze zaškrtnout více možností)
- Registrovat dítě do více (2 - 4) výukových portálů služeb mi: *vadí *nevadí
- Opravovat úkoly mého dítěte.: *chci *nechci
- Komunikovat chci: *emailem *ŠkolaOnline *nějaký jiný způsob (naučím se) *jiné
- Materiály dětem tisknout: *můžu *nemůžu
- Fotografovat/skenovat práce svého dítěte paní učitelce: *chci *nechci
- Vzkaz pro paní učitelku (priority, specifická přání a potřeby, nápady atd.): *otevřená otázka
ZDROJOVÁNÍ, HLEDÁNÍ
Když jsem získala představu o tom, jak k domácí výuce přistupují rodiče v mé třídě, vrhla jsem se na internet, hledat to pravé pro nás. O ou. Během dvou dnů se mezi neuvěřitelnými a aktivními učiteli nasdílelo tolik nápadů, tipů, možností a zkušeností...takže jsem zvládla sama sebe úplně zahltit a odrovnat. Musela jsem si dát den pauzu a až v pátek jsem se začala opět pomalu prokousávat vším, co bylo nasdíleno. Registrovala jsem se všude možně, zakládala zkušební třídy, profily, testy...No. Tehdy jsem si řekla, že musím napsat tenhle blogpost s konkrétními radami a postupy, abych aspoň někoho ušetřila toho bolestivého procesu hledání. :) Nakonec se mi to ale povedlo a tak vám mohu představit svůj "bojový plán - Domácí škola 2020".
deník/portfolio DOMÁCÍ ŠKOLA
Páteří naší Domácí školy bude sešit (doporučila jsem A4 linkovaný), kam si děti budou psát, lepit a zakládat úplně vše, co doma udělají. Nejenom co budou mít zadané ode mě, ale i to, co jim zadají rodiče. Pokud budou něco objevovat a budou mít fotky, mohou je tam nalepit. Jak to v každé rodině pojmou je na nich. Můj jediný požadavek je, aby psali datumy. Jinak ať si s tím dělají, co chtějí (ubezpečila jsem je v emailu, že se nejedná o soutěž o nejhezčí sešit :-D ). Až se vrátíme do školy, společně si je prohlédneme a popovídáme si o nich. Hodnotit, opravovat natož známkovat zpětně je, v žádném případě, nebudu.
nástěnka PADLET
Úkoly budu zadávat na e-nástěnku https://padlet.com/. Rodiče i děti si ji mohou zobrazit na webu nebo stáhnout aplikaci do mobilu/tabletu. Rozhodla jsem se pro ni proto, že mi přijde velice přehledná, jednoduše editovatelná a hlavně se k jednotlivým úkolům dají nahrávat fotky/odkazy a soubory. To znamená, že úkoly si děti budou moci hlídat/stahovat samy a nebudou odkázany na to, až jim je rodiče přetlumočí z mého emailu. Časem, až se s ní všichni naučíme, povolím možná i komentáře pod jednotlivé úkoly. Základní verze je zdarma, ale tuším, že časem nám přestane stačit a bude potřeba dokoupit rozšíření za 8 dolarů/měsíc.

sběrna SeeSaw
Tato část byl oříšek. Hledala jsem něco, kam mi rodiče budou moci posílat sem tam nějaké práce dětí, abych je mohla opravit. Moje představa byla, aby postup byl co nejjednodušší, nejintuitivnější a nejrychlejší (takže ne oskenovat, nahrát do počítače a poslat mi emailem). Všude jsem viděla Google Classroom. Tak jsem to zkusila. No vztekala jsem se u toho příšerně. A představa, že tomu vystavím rodiče a druháčky. Děkuji, ne. :-D Tak jsem si řekla, že mi to rodiče/děti budou skenovat mobilem (aplikací je spousta, mně vyhovuje ta od Microsoftu) a sdílet někam do cloudu. Tak kromě toho, že i zde vidím velké překážky, tak jsem nebyla v pohodě s tím, že by všichni viděli všechno. A tak jsem hledala dál. Nakonec jsem se rozhodla pro platformu SeeSaw (je zadarmo). Je přímo určená pro malé děti, její funkce mě uchvátily a splňuje všechno, co jsem si představovala...akorát je celá v angličtině. I přesto jsem se rozhodla, že do toho půjdu a všichni se s tím naučíme angličtina neangličtina. Rodičům a dětem jsem natočila videonávod (podívat se na něj můžete zde) a vám, paní učitelky a páni učitelé, taky. Nebojte se toho, dejte tomu čas a uvidíte, že tohle bude to pravé. ;) Mně už od dětí chodí první splněné úkoly (viz Padlet) a dělá mi to takovou radost a zažívám pocit takového zadostiučinění, že už teď vím, že ten bolestivý proces hledání za to stál.
výukové portály
I v této oblasti máme spoustu možností. Já jsem se rozhodla, že budu vycházet ze dvou služeb. UmimeTo a Matika.In/Gramar.In. Rozhodla jsem se pro ně z několika důvodů. Mohu zde zadávat dětem konkrétní úkoly, systém jim je opraví a já vidím jejich výsledky a statistiky třídy. Úkoly jsou pestré a zábavné. Oba portály také nabízí možnost skupinových závodů. To určitě hodlám využít. :) UmimeTo má dvouměsíční zkušební licenci zdarma a Matika.In/Gramar.In je zdarma.
další materiály a zdroje
Mým cílem je, aby nabídka mých aktivit/cvičení a úkolů byla pestrá a různorodá. Určitě budu dětem skenovat PL z knížek, na které jsou zvyklé. A celkově se jim budu snažit dávat takové úkoly, na které jsou zvyklé (upravím do domácích podmínek samozřejmě). Budu hledat materiály na Učitelnici a u jiných kolegů, budu je sama tvořit. Využiji nabídku nakladatelství na jejich učebnice a pracovní listy online. Za týden - dva (přibližně), až si rodiče zvyknou na výše zmíněné nástroje, seznámím je se Včelkou. Udělala jsem na YouTube soukromý kanál a tam budu dětem nahrávat sama sebe jak třeba diktuji diktát nebo předcvičuji nebo dělám cokoliv, co mě ještě napadne a teď nenapadá. Budu jim vymýšlet denní/týdenní výzvy. Zkrátka jim a rodičům budu pravidelně dodávat NABÍDKU, ze které si budou moci vybrat to, co jim bude vyhovovat. Chci aby to bavilo nás všechny. :)
následná komunikace s rodiči
Vše, co jsem si vymyslela, jsem sepsala do jednoho dokumentu. Ten se skládá ze tří částí. První je dopis rodičům - proč jsem se co rozhodla využívat, co musí udělat, aby to mohli využívat atd. Druhá je dopis dětem - oslovuju konkrétně je, jejich jménem. A třetí část je souhrnná stránka se všemi odkazy na aplikace/portály a hlavně s QR kódy, kódy a hesly. Neříkám, že dát to dohromady netrvalo dlouho. A neříkám, že mi teď nepíší rodiče, že si s něčím nevědí rady. Ale není jich tolik a konkrétních otázek není tolik, jako v případě, že bych si na tom nedala záležet nebo to podcenila. Vlastně jsem velice příjemně překvapená, jak nám to zatím všechno funguje. :)
závěrem
- CO NEBUDU DĚLAT? 1) Známkovat. Budu dávat zpětnou vazbu. 2) Postihovat nevypracované úkoly.
- CO ZATÍM NEBUDU DĚLAT? Videokonference, hromadné online chaty. Nedovedu si to u takto malých dětí představit. Zatím.
- CO ASI NEBUDU DĚLAT? Plnit tematický plán.
- CO BUDU DĚLAT? 1) Dávat rodičům bohatou a rozmanitou nabídku činností, aktivit a úkolů. 2) Podporovat a motivovat rodiče. 3) Podporovat a motivovat děti.
Přeju nám všem hodně sil, trpělivosti, tolerance a hlavně zdraví.

Miriam Hejzlarová
Jsem učitelka na 1. stupni, autorka materiálů a spoluzakladatelka srdcové Učitelnice. Baví mě vytvářet materiály, které jsou originální a na českém vzdělávacím trhu ještě chybí.
Nejlépe mě a můj styl učení umí popsat samotné děti:
"Máme paní učitelku Miriam. Dělá nám hrozně moc pomůcek k učení, hry a různé kartičky s otázkami, větami a tak. Taky máme špachtličky na odreagování. Ve třídě máme hodně HODNĚ anglických knížek. Můj nejoblíbenější předmět je AJ. Máme na ni totiž naši paní učitelku. Pouští nám různé písničky, krátké pohádky a hraje s námi hry. Nechápu, že se z toho nezblázní." (Charlot)