Tvoření s přesahem. I tak by se dala pojmenovat dvojhodinovka výtvarné výchovy na téma pravěké malby. Pohled na to, jak výtvarná výchova může propojovat samotné tvoření s filosofií, religionistikou a historií. A zároveň skvělá inspirace od Vojtěcha Čižmáře, jak pojmout výuku mezipředmětově a jak učit v souvislostech.
Materiál s názvem Pravěké malby do výtvarky mě překvapil tím, kolik pochvalné zpětné vazby jsem na něj dostal a kolik získal stažení během velmi krátké doby. Přitom je to prostá omalovánka na celkem abstraktní a vzdálené téma - pravěk. Možná za přiblížení může to, že žáci mají na začátku práce papír zmuchlat, aby vytvořili strukturu kamene. Možná je to spíš provokativní filosofická otázka položená hned v úvodu hodiny: je výtvarný talent nezávislý na gramotnosti člověka? Jinými slovy: jak to, že pračlověk uměl docela pěkně kreslit, aniž by uměl číst, psát, počítat? A na co dalšího mohl mít podobný nezávislý talent? A podle mě, portréty lvův jeskyni Chauvet jsou nakresleny tak nadčasově, že byste řekli, že je kreslil někdo dnešní.
Lehce akademický úvod
Přípravu jsem otestoval na spektru od šesté do deváté třídy. Debaty a názory ohledně inteligence lidí v pravěku a dnes, a zda je křivka inteligence v čase vzestupná, bych vám přál vyposlechnout. Protože omalovánku bude mít většina celkem rychle hotovou, nic nevadí tomu, když část dvouhodinovky věnujete debatě.
Během výkladu jsem se snažil přiblížit žákům vztah lovců a zvířat a magickou provázanost mezi nimi. Pro pravěkého člověka bylo zvíře obživou, ale i nejbližším sousedem. Bylo nezbytné ho ulovit, ale mít ho i v úctě, protože v dobách před domestikací člověk neuměl ovlivnit rozmnožování zvířat. Mladší finský epos Kalevala popisuje, že se lovci v rituálu medvědovi (králi lesa) dokonce omlouvali a snažili se ho přesvědčit, že se do pasti lapil sám a následně mu děkovali za hostinu.

Magický význam
Magie k lovu patří. Tzv. imitativní magie (magie připodobněním) mohla být prvním způsobem náboženství. Za pomocí masky zvířete mu šaman bere jeho duši a lovci inscenují rituál, kdy se zvíře nechá ulovit. Tuto skutečnost mohou dokládat obrazy lidí a napůl zvířat, tzv. kouzelník. K čemu přesně ale jeskynní malby sloužily nikdo neví přesně. Možná podklad k vyprávění příběhů, možná zobrazováním zvířat mohli částečně ovládat jejich duchy a možná šlo o samoúčelnou výzdobu. Některé teorie hovoří o projevu vjemové deprivace během dlouhé zimy v jeskyni. Zázrak, že malby v nejslavnějších jeskynních Lascaux a Altamiře vydržely do doby, než byly zajímavé pro moderní vědu a neponičil je nějaký středověký vandal.
A teď do práce
Co se týče praktického provedení, doporučuji omalovánky vybarvit suchým pastelem nebo anilinkami. Pastelky ani tempery nefungují na pomačkaném papíře jako imitace povrchu jeskyně. Stejně tak musí být omalovánka vytištěna na měkkém papíře, aby se dala pomačkat. Těm nejzdatnějším žákům dáme za úkol nakreslit vlastní scénu lovu. Pro všechny méně výtvarně zdatné alespoň omalovánka argumentuje na všechny výmluvy typu: „já neumím kreslit“ takže pracují obvykle všichni žáci. Nezapomeňte na okrové pozadí a ti nejkreativnější ztmavili dokonce okraje papíru černou, aby to vypadalo, že si na obrázek svítíme svíčkou nebo pochodní. Pokud chceme dosáhnout nejvyšší autentičnosti, tak použijeme samozřejmě uhlík.

Přesah na závěr
Na závěr doporučím přizvat si na hodinu docenta archeologie, nebo alespoň dějepisáře, aby zvládl odpovědět na mnohé dotazy povolaněji a odborněji než já. Pokud to umožňují vaše prostory, dala by se věnovat pravěkému umění stěna chodby nebo výtvarné učebny. Školy v moravském Přerově jsou hrdé na to, že se v okolí města rozléhá významné pravěké naleziště a jde to vidět na různých prezentacích přerovských škol. Výzdoba výtvarné učebny na principu časové osy, která se táhne po celém obvodu třídy už je námět na nový článek, ke kterému doufám někdy dojde.
Přeji vám dobrodružnou dvouhodinovku nazpět v čase o 30 000 let.

Vojtěch Čižmář
Jsem učitel výtvarné a výchovy na druhém stupni ZŠ v Brně. Kreslím a maluju i ve svém volném čase. Rád tvořím materiály, které rozvíjí humanitní a kulturní myšlení. Zároveň jsem i dlouholetý skaut a dálkový student religionistiky. Právě náročná, ale důležitá témata z filosofické fakulty se snažím co nejvíc zjednodušovat a přibližovat žákům druhého stupně.