Pojem formativní hodnocení slyšíme stále častěji. Ať už je to v kontextu vysvědčení nebo zpětné vazby žáků. Co se pod pojmem „formativní“ skrývá a kdy takové hodnocení můžeme využít? Na to se teď společně podíváme.
Pěkně od začátku
Abychom správně pochopili, co se pod formativním hodnocením skrývá, potřebujeme si ujasnit, co to hodnocení vlastně je. Podle Slavíka (1999, s.22) je „hodnocení dovednost intelektuálně vysoce náročná, která umožňuje člověku na základě subjektivního přístupu rozlišovat v okolním světě jevy důležité od nedůležitých a mezi důležitými jevy dobré od špatných“.
Tedy zjednodušeně řečeno, pokud někoho hodnotíme, činíme tak neobjektivně. Ne proto, že bychom snad chtěli, ale proto, že každý z nás má jiné hodnoty, zaujímá jiné postoje, vnímá svět kolem sebe jinak – a to vše se do hodnocení promítá. Jinak budu hodnotit já, jinak vy, jinak kolega…
Hodnocení je přirozené a je součástí každé výchovně-vzdělávací činnosti. Každý z nás využívá hodnocení, neboť je pro nás jedním z prostředků k usměrnění a ovlivnění učebního procesu a činnosti našich žáků. Když hodnotíme, zaujímáme a vyjadřujeme kladné či záporné stanovisko k žákům a k jejich konání při vyučování. Způsobů (druhů) hodnocení, jakým toto stanovisko vyjádříme, je mnoho.
Druhy hodnocení
Pokud má být hodnocení (zpětná vazba) co nejpřínosnější, mělo by být co nejobjektivnější, rychlé, srozumitelné, věcné a povzbuzující. Vždy záleží na konkrétní situaci a na nás, jaký druh hodnocení zrovna použijeme.
Sumativní
Také se mu říká finální či shrnující. Stanovuje úroveň dosažených znalostí v určitém časovém okamžiku. Používá se nejčastěji na vysvědčení či při závěrečných zkouškách.
Normativní
Pod tímto pojmem se skrývá hodnocení jednoho žáka a jeho výkonu ve vztahu k výkonům ostatních žáků. Tedy porovnáváme ho se zbytkem třídy.
Průběžné
Je dílčí zhodnocení úrovně, které žák dosáhl v průběhu určitého časového období. Slouží nám jako základ pro sumativní hodnocení.
Formativní
Jedno z nejtěžších hodnocení – používáme ho k podpoře dalšího efektivního učení žáků. Zaměřujeme se v něm na odstraňování chyb, nedostatků a obtíží v práci žáka. Slouží nejen jako zpětná vazba, ale nabízíme v něm i radu, vedení a poučení zaměřené na zlepšení budoucí práce a výkonů žáka. (více níže)
Samozřejmě existují další druhy hodnocení, jako například kriteriální či diagnostické. O nich ale někdy příště. Pojďme se zaměřit na to formativní a jeho způsob využití na třídních schůzkách.
Formativní hodnocení je průběžné
Jak už jsme si nastínili, formativní hodnocení se používá jako podpora žáků pro jejich budoucí vývoj a posun v učení. Z toho můžeme i chápat, že formativní hodnocení je jakýmsi předskokanem sumativního. Tedy žák se s něčím seznámí -> učí se -> my ho průběžně hodnotíme, doporučujeme mu další postupy a cesty, které ho směřují k cíli -> a na konci ho ohodnotíme = on tak získá výsledek své práce (tedy sumativní hodnocení).
Je nanejvýš vhodné využívat formativní hodnocení v průběhu celého školního roku. Ať už je to zpětná ústní vazba během hodiny, vrstevnické hodnocení či hodnocení na třídních schůzkách (triádách/tripartitách).
Pokud budeme využívat formativní hodnocení průběžně a budeme si dělat záznamy na papír či do portfolia, získáme tak skvělé podklady pro vysvědčení. Navíc žáci budou lépe vědět, v čem se mají zlepšit, jak to udělat a také uvidí svůj posun v čase. To je jistě mnohem více motivující než sbírání známek do žákovské.
Třídní schůzky
Je jedno, jestli stále jedete klasické frontální třídní schůzky nebo se připravujete na tripartity/triády. Na obojím nám jde o žáka – proto je dobré dítě zapojit. Doporučuji alespoň ve čtvrtletí si s každým dítětem sednout na pár minut a zhodnotit, jak si vede, co se mu daří, kam se chce posunout a jakým způsobem to může dokázat. Nejen, že tím dáme dítěti najevo, že je jeho zodpovědností se něco naučit, ale také ho tím motivujeme a podpoříme, když si třeba není jisté.
Třídní schůzky se jeví jako ideální čas na zhodnocení aktuální situace. Pokud si na ně připravíme průběžné hodnocení, vtáhneme tak i rodiče více do vzdělávacího procesu jejich dětí. A formativní hodnocení je pro to jako dělané.
Ukaž, jak na tom jsi
Před třídními schůzkami doporučuji vyhradit si čas s dítětem a sednout si na pár minut nad papír s otázkami, který si předem připravíte. Společně si popovídejte, jak se dítě ve škole cítí, co mu jde a nejde, v čem se chce zlepšit, co mu dělá velké potíže, kdo/co mu může pomoci atd. Také si stanovte další termín, kdy se společně sejdete a řeknete si, jak se dítě od této schůzky posunulo.
Skvělé je, pokud si s dětmi vedete portfolio (ale samozřejmě si vystačíte i bez něj). Papír ze schůzky si nicméně schovejte, ať ho pak můžete porovnat s tím následujícím. A co na takový hodnotící papír může dítě psát?
Tak třeba odpovídá na tyto otázky:
- V čem se mi nejvíce daří a baví mě to?
- Co se mi za čtvrtletí (poslední měsíc, dva měsíce – určíte si sami) nepovedlo a potřebuji se v tom zlepšit?
- Jaké mám vztahy se spolužáky? Jak si rozumím s pedagogy?
- Co se chci v dalším čtvrtletí (měsíci…) naučit? Kam se chci posunout?
- Co nebo kdo mi může pomoct? Na koho se obrátím?
- Jaký je můj přístup k učení? A co si o tom myslím?
- Je něco, v čem potřebuji změnit svůj přístup?
- Věnuji mému učení dostatek pozornosti?
- Co umím perfektně a čím bych mohl/a obohatit ostatní?
- Co jsem od poslední konzultace zlepšil/a? Co se mi stále nedaří a proč?
A co můžete psát vy?
- Jaký má dítě přístup k učení?
- Co mu jde a nejde? Proč si myslíte, že to tak je?
- Jaké techniky, pomůcky či další postupy mu pomůžou, aby se zlepšilo?
- Na koho se můžou obrátit?
- Jak se chová (z vašeho pohledu) ke svým spolužákům? A k ostatním učitelům?
- V čem potřebuje změnit přístup/pohled na věc? Proč?
- V čem vyniká?
- Vidíte nějaký posun? Kde?
Stejně tak je skvělé do formativního hodnocení před schůzkami zapojit rodiče. Pošlete jim domů papír s otázkami, které směřujete k dítěti, ale také k dalším okolnostem. Pokud s tímto začínáte, je nejlepší položit rodičům tři okruhy: Jakých pokroků jsem si od začátku roku (od minulého měsíce, minulých třídních schůzek…) u dítěte všiml/a? Co nejvíce oceňuji? Rád bych věděl/a… Papír si nechte poslat zpět ještě před schůzkami/konzultacemi, abyste měli dostatek času na přípravu odpovědí.
Na samotných schůzkách se pak pobavte o všech 3 pohledech – tedy váš pohled, pohled dítěte a rodičů. Na tento způsob schůzek jsou nejlepší konzultace či tripartity/triády. Ale i na hromadných schůzkách se na to dá najít čas. Jen si to musíte umět dobře zorganizovat.

Nezapomeňte, že formativní hodnocení se netýká jen třídních schůzek, ale celého školního roku. Patří do něj i hodnocení v hodinách či na konci týdne. Vše, čím dítě hodnotíme a zároveň mu u toho pomůžeme (navrhneme postup, doporučíme cesty apod.) je formativním hodnocením. Dítě směřujeme k cíli, pomáháme mu na jeho cestě při překonávání překážek a povzbuzujeme ho, když si není samo sebou jisté nebo se mu nedaří. Toto se má odehrávat v celém učícím procesu, nejen na třídních schůzkách. Tak na to mysleme. Učení zdar! ????

Lucie Samková
Jsem učitelkou a zároveň žákyní – miluji práci s dětmi a baví mě společně s nimi objevovat svět. Zároveň se od nich učím věcem, na které jsem mnohdy zapomněla.
Věřím tomu, že vzdělání patří všem a dotýká se nás, ať už jsme děti nebo dospělí. Mým posláním je mazat rozdíly mezi školami/učiteli a společně tak tvořit lepší vzdělávací svět.
Soustředím se na nenásilnou komunikaci, zpětnou vazbu, hodnocení a seberozvoj svůj i dětí. Své věci tvořím pro projekt Učíme společně a sdílím je i zde na Učitelnici. Baví mě růst a poznávat sebe sama, společně s těmi největšími učiteli = mými žáky. ♥