Přísloví a pranostiky mi vždy přišly zajímavé a děti je mají v oblibě, ale jdou nějak zajímavě učit a procvičovat? Na tuto otázku jsem se snažila odpovědět a dala dohromady aktivity a tipy na materiály spolu s nápady, jak s nimi pracovat.
Malé opakování na úvod:
Co je to přísloví?
Je to výrok (věta), který v sobě skrývá nějaké moudro, poučení, zkušenost či platnou zásadu.
Co je to pranostika?
Pranostika je rčení, které se snaží dávat do souvislostí počasí a roční dobu. Je založená na dlouhodobém pozorování a lidé ji v minulosti využívali jako předpověď počasí, často totiž souvisí se zemědělstvím.
A teď už k těm aktivitám!
Přísloví a pranostiky v obrázcích
Začalo to nápadem na obrázkové kartičky s příslovími, kterých se mi nakonec podařilo vytvořit 92. Následně mě napadlo zkusit i obrázkové pranostiky. Dalo to sice trochu více práce najít právě ty, které by se daly ztvárnit obrázkem, ale našla jsem jich nakonec celkem 72. Jak lze s kartičkami pracovat, využít je ke hrám a nadchnout děti?

Stáhněte si zdarma ukázku kartiček PŘÍSLOVÍ A PRANOSTIKY V OBRÁZCÍCH. Všechny kartičky naleznete k zakoupení zde:
-> Kartičky přísloví
-> Kartičky pranostiky
Aktivity pro menší děti
S těmito kartičkami lze učit přísloví a pranostiky i předškoláky (pomohou jim k tomu obrázky).
Vytvořte si oboustranné karty, využijte jen část karet - ideálně: jedno dítě = jedna kartička. Kartičky schovejte po místnosti. Dítě si nějakou najde. V kruhu si potom řekněte, co jsou to pranostiky a přísloví a jestli děti nějaké znají. Následně si děti prohlédnou obrázek a popíší, co na něm vidí. Vy pak můžete dětem říct, jaká pranostika / přísloví to je a s dětmi debatovat, co vlastně znamená.
Aktivity pro starší děti
- Hádání přísloví a pranostik – k této části nám budou stačit pouze obrázkové kartičky. Dětem ukážeme obrázek a ony hádají, o jaké přísloví či pranostiku se jedná.
- Přiřazování přísloví a pranostik – děti mají za úkol poskládat k sobě správné dvojice (text a obrázek). Poté si můžeme s dětmi o jednotlivých příslovích a pranostikách vyprávět.
-
Běhačka – kartičky rozdělíme na dvě sady. Obrázky rozmístíme na podlaze obrázkem nahoru a vedoucí / učitel rozdá každému dítěti jednu kartičku s textem. Děti se rozprchnou do prostoru a hledají správnou dvojici. Když ji najdou, vezmou ji k vedoucímu / učiteli na kontrolu. Pokud ji děti našly správně, vedoucí / učitel jim dá další kartičku a děti jdou hledat další. Hra končí, když se rozeberou všechny kartičky na zemi. Vyhrává ten, kdo má nejvíce kartiček.
Tip: Hra lze hrát i venku na hřišti nebo na louce. -
Hledej svou dvojici – na tuto aktivitu je třeba mít skupinku dětí v sudém počtu. Připravíme si dvojice kartiček tak, aby mělo každé dítě jednu kartičku. Děti se pak rozprchnou a snaží se najít svou správnou dvojici (dítě s textem hledá dítě s obrázkovým příslovím či pranostikou x dítě s obrázkovým příslovím či pranostikou hledá dítě s textem).
Tip: Připevníme-li dětem kartičky na záda, tak děti musí první zjistit, co mají na zádech a pak teprve hledat - vhodné pro starší děti. - Malování přísloví a pranostik – k této aktivitě potřebujeme texty přísloví na papírcích. Dobrovolník si vylosuje papírek a následně se snaží na papír (tabuli) namalovat toto přísloví tak, aby ho ostatní uhodli – kdo uhodne, dostává bod a jde si losovat další kartičku.
Venkovní stezky
Vezměte děti ven! Připravte pro ně tematická stanoviště s úkoly. Propojíte tak přísloví a pranostiky s pohybem a pobytem na čerstvém vzduchu. Děti mohou vyluštit tajenku a na konci stezky je může čekat drobná sladká odměna.
Venkovní stezky s tematickými zastávkami najdete například zde:
-> Stezka přísloví (tajenka Kdo lže, ten krade)
-> Stezka pranostiky (tajenka PRANOSTIKA)
Nástěnka s pranostikami
Pranostikám se lze věnovat i pravidelně. Můžete si vytvořit tematickou nástěnku či výzdobu třídy a každý měsíc na ní dávat nové informace a kartičky. Nechte děti, ať vám s tím pomůžou a zkusí si na správné znění přijít samy.
Pro tematickou nástěnku můžete využít například tento materiál s 10 pranostikami na každý měsíc. Obsahuje list na nástěnku a kartičky, kde jsou pranostiky rozděleny na půl. Úkolem dětí je správně poskládat k sobě začátek a konec pranostiky.
-> Pranostiky měsíce
Zmatek s příslovími a pranostikami
Děti se rozdělí do skupin. Jedna skupina jde bokem a jedno přísloví či pranostiku si rozdělí - každý člen si "vezme" jedno slovo (pokud je více dětí, tak některé děti mají dvě slova stejné). Potom jdou ke zbytku skupinek a všichni najednou začnou opakovat své slovo. Ostatní skupiny mají za úkol uhodnout, jaké přísloví si skupina vybrala.1
Vědecká přísloví
Tohle mi přijde opravdu skvělá aktivita i pro děti druhého stupně. Zkuste přepsat klasická přísloví do "vědeckého" duchu. Každé dítě se zamyslí a zkusí vymyslet takovéto vědecké přísloví. Poté ho řekne ostatním a ti hádají, o jaké přísloví se může jednat.2
Několik příkladů:
-Člověk s fobií nemůže jít do porostu jehličnatých stromů. (Kdo se bojí, nesmí do lesa.)
-Malý pták, který ukončí spánek brzo ráno, má více energie a tudíž je schopen překonávat delší vzdálenosti pomocí svých končetin. (Ranní ptáče, dál doskáče.)
-Kdo vytvoří výkop za účelem znepříjemnit život někomu jinému, tento výkop znepříjemní život jemu. (Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá.)
1Inspirace: https://www.hranostaj.cz/hra4583
2 Inspirace: https://www.hranostaj.cz/hra306

Kateřina Hladišová
Už od mala jezdím na tábory a navštěvuji různé kroužky. Časem se z dítěte stala vedoucí a nyní jsem ještě mámou 3 malých kluků. Ráda tvořím různé šifry a kvízy a tvorbu materiálu pro mimoškolní (i školní) činnost jsem si zamilovala.