První týden školy na druhém stupni je často sled informačních bloků za sebou. Pokud patříte mezi ty šťastnější a vaše hodina se vmáčkne do toho vzácného okamžiku mezi “já ještě spím” a “moje hlava už víc informací nevsákne”, můžete tento článek zavřít. Pokud patříte mezi ty, kteří budou všechny ty klíčové informace pro nový školní rok třídám představovat jen proto, aby zbytek roku poslouchali, že nikdo z nich nic takového nikdy neslyšel… máme pro vás pár tipů, jak zvýšit své šance na úspěch a taky jak si ten začátek zpříjemnit.
TIP #1
Rozdejte žákům předpřipravené záznamové archy nebo myšlenkové mapy. Tím, že před sebou uvidí osnovu informací, které jim předáváte, usnadníte jejich orientaci a zvýšíte jejich motivaci tvořit si poznámky.
Stáhněte si vzory záznamových archů, které můžete s žáky využít pro zaznamenávání informací z úvodní hodiny: PODKLADY PRO ÚVODNÍ HODINU.
TIP #2
Sepište důležité informace do písemného dokumentu, dejte ho žákům k přečtení a následně na informace v něm obsažené uspořádejte Kahoot! nebo jiný interaktivní kvíz. Pojměte to vtipně a můžete si být jistí, že na to žáci nezapomenou.

Mimochodem na Kahootu najdete i šablonu “Get to know your teacher” (Poznej svého učitele), kterou můžete použít, pokud se s žáky setkáváte poprvé.
(Nejen) pro třídní učitele
TIP #3 Zapojte žáky do výzdoby
Mít ve škole prostor, který odráží třídního ducha je fajn. Spousta učitelů investuje hodně (času, peněz, energie…) na to, aby zútulnila prostory strohých učeben, ale u starších žáků to nemusí padnout na úrodnou půdu. Ruku na srdce, co my víme, co je teď po dvou letních měsících in a co out?????Řešení výzdoby nebo i jiných úprav společných prostor může být skvělá příležitost pro rozvoj měkkých dovedností jako je diskuze, hledání kompromisů, zodpovědnost za svou roli v procesu, plánování, poznávání silných stránek, organizace práce… a dalších! Dejte žákům volnou ruku, ale než definitivně pustíte otěže, je dobré si společně ujasnit, co se do školy hodí a co chtějí směrem k návštěvníkům komunikovat.
TIP #4 Tvorba jmenovek
Na začátku školního roku se hodí, když mají žáci na stolech / na sobě jmenovky. Jejich tvorbu můžete pojmout jako relaxační výtvarnou aktivitu. Můj tip je zásobit je samolepkami a washi páskami. Osobně (a vím, VÍM!!! že mezi učiteli nejsem výjimkou) mám v některých obchodech (papírnictví, IKEA, Tiger, Pepco…) záchvaty kompulzivních nákupů "roztomilých drobností", které obvykle nikdy nepoužiju. Dávám je tedy žákům při podobných aktivitách, kdy chceme něco zdobit, ale nemáme na to nekonečné množství času a chceme efektní výsledek bez ohledu na talent.
TIP #5 Dopis mému budoucímu já / časová schránka
Nikdo se nemění tolik jako děti. A pro všechny, kdo se toho účastní, ať už osobně, nebo jako pozorovatelé, jsou to fascinující změny. Začátek školního roku je tak skvělý okamžik pro tvorbu časové schránky. Minimalistická verze může být dopis mému budoucímu já, který napíše každý žák. Pro takový dopis je dobré dát i nějaké konkrétní otázky typu Nejvíc mě teď baví…, Můj kamarád je…, Myslím, že v červnu budu…
V rámci posilování třídního ducha můžete ale třídu vyzvat i ke kolektivnímu dílu - například založení kroniky, která vedle písemného záznamu bude obsahovat např. koláže, aktuální fotografie nebo vybrané vzpomínkové objekty (např. program adaptačního výjezdu, etikety z oblíbených jídel… Cokoliv, co je jako třídu spojuje). Vše můžete na konci roku vybalit, ale zároveň i znovu ponechat na další roky.
TIP #6 Seznamovací hry
Co bys radši a Dvě pravdy a jedna lež (Hádej, co je lež) jsou dvě nenáročné a přitom zábavné aktivity, které žáky sblíží. Na první z nich najdete podklady na Učitelnici, druhá lze hrát zcela bez přípravy - každý si o sobě připraví tři informace a jedna z nich není pravdivá. Ostatní hádají, která to je.

Nela Skalová
Jen co jsem dostudovala, učila jsem tři roky na střední škole. Přišlo mi, že ideály z vysoké těžce naráží na vyhořelé studenty, a tak jsem se rozhodla jít na základku tenhle oheň hasit. Toho roku se mi naskytla skvělá příležitost – zakládat první Scioškolu. Koncepčně se podílet na nové škole, která bude prostě taková, jakou si ji uděláme, mi vlilo krev do žil, ale zároveň na mě házelo těžkou deku zodpovědnosti. Tvorba strategie pro český jazyk pro mě byla velkou příležitostí hledat vlastní „slepé skvrny“ a zamýšlet se nad tím, co žáci opravdu potřebují. Při překlápění plánů v praxi mi pak často chyběly materiály, které bych v hodinách mohla s dětmi použít… a tak jsem se dostala k Učitelnici!