Dovednost psaní bývá většinou hned po mluvení pro žáky tou největší výzvou. Pokud se na tuto skutečnost podíváme právě očima žáků, není se ale čemu divit – vždyť pro úspěšné napsání slohové práce potřebujeme značný rozsah slovní zásoby a gramatiky. Často tedy dochází ke střetu pocitů žáků a pohledu nás, učitelů, jelikož my vnímáme psaní jako extrémně důležitou dovednost, která nás provází celým životem – od jednoduchých rezervačních e-mailů v hotelu, po psaní stížností při neúspěšných objednávkách u zahraničních e-shopů.
Na co se zaměřit
Na co je tedy důležité se zaměřit, aby hodiny psaní byly efektivní a žáci je začali vnímat jako potřebné a zábavné?
#1 Nejtěžší je začít
Možná si to sami pamatujete z dob studií- sedíte několik minut nad prázdným papírem, až vás pomalu začne přepadat pocit, že nakonec snad nevyplodíte jediný odstavec. Co jste tenkrát v těchto situacích sami potřebovali? Pomocnou ruku, strukturu, rámec, podle kterého budete postupně postupovat. A přesně tohle nabídněte i vašim žákům. Navíc, co si budeme povídat, i ve skutečném světě většina z nás asi nepíše formou free-stylu, vždy víme, co vše chceme čtenáři sdělit a co je nakonec cílem našeho psaní.
#2 Odstraňte blok u žáků, kteří bojují s kreativitou
Pokud se chystáte začít spíše s kreativní psaním a víte, že máte ve třídě žáky, pro které by tohle mohlo znamenat velký problém, pokuste se je odblokovat. Věřte, že kreativita se skrývá v duši každého žáka, jen je občas potřeba ji podpořit. Než se tedy pustíte do tvůrčího psaní, zkuste začít s něčím jednodušším:
Nadhoďte téma a nechte třídu pracovat společně. Každý ze žáků může do příběhu přispět pouze jednou větou až nakonec vytvoříte krátký příběh. Ten můžete postupně zapisovat nebo jet pouze ústní formou. Pokud uvidíte, že jsou žáci ve správném rozpoložení a tahle taktika funguje, nechte každého z nich libovolně přetvořit konec nebo zápletku příběhu.
Pokud cítíte, že je na čase troufnout si na něco složitějšího, zadejte žákům první větu příběhu, na kterou individuálně navážou až nakonec vytvoří své první vyprávění. Alternativou může být předložení tzv.word bank, které bude obsahovat pouze slova, která by se měla následně v jejich psaní objevit.
#3 Slohová práce jako součást celku
Pokud bude slohová práce součást tematického celku, který zrovna probíráte, její tvorba bude pro žáky mnohem jednodušší než vytvořit izolované psaní, které s ničím nesouvisí. Tím si navíc pojistíte fakt, že mají žáci dostatek background informací, slovní zásoby nebo gramatiky. Zajímá vás, jak na to?
Je na řadě téma nakupování? Vyhledejte na internetu produkty, které jsou zákazníky nejčastěji reklamované a vytvořte stížnost, na kterou e-shopy jen stěží řeknou NE. Pokud probíráte téma cestování, nechte žáky vytvořit vlastní hotelovou nabídku. Ty nakonec mezi žáky proházejte a nechte je vytvořit recenzi nebo objednávkový e-mail.
Jestliže se tento měsíc budete zabírat kontroverzními tématy a vaše hodiny budou plné diskuzí a cvičení rozvíjející kritické myšlení a vyhledávání relevantních informací, završte toto období esejí na téma, které žáky zaujalo nejvíc. Kdo totiž řekl, že se musí všichni zabývat stejným tématem? Jistě se navíc dozvíte o třídě mnohem víc, než dosud víte.
#4 Cheat sheet jako záchranná ruka
Taháky jsou mezi žáky v každém ročníku asi velké téma, skoro možná až zakázané ovoce. Co takhle to tentokrát ale otočit a udělat z nich na chvíli stálou součást vašich hodin psaní? Můžete nahlédnout třeba sem, popřípadě se podívejte na tento flipbook anebo si vytvořte své vlastní. Nemějte strach, že by se tak pro žáky stalo psaní až moc pohodlné, je to totiž právě naopak. Po opakovaném používání už nebudou cítit potřebu je mít neustále po ruce a informace si snadněji zapamatují.

Na co si dát pozor
#1 Časová dotace
U žáků základní školy není potřeba, aby samotná tvorba zabrala 45 minut. Udělejte z psaní pouze součást hodiny, kterou bude předcházet seznámení s tématem a důkladné předučení obratů, které se žákům budou hodit.
#2 Propojení s reálným životem
Vybírejte útvary, které si žáci jasně představí i v reálném životě. To nakonec přesvědčí i ty nejnáročnější žáky o tom, že učit se psát je doopravdy potřeba.
#3 Slovníky
Nechte slovníky dostupné, ale motivujte žáky k tomu, aby se neznámé výrazy učili opsat podle svých dovedností a možností.
#4 Od jednoduchého k náročnějšímu
Pokud je psaní pro žáky náročné, začínejte s tématy, které jsou žákům blízké a o kterých mají co říct. Postupně pak zakomponujte náročnější témata a útvary, které je budou motivovat k pokoření vlastních výzev.
Pokud nejste fanoušky učebnic a zároveň cítíte, že potřebujete komplexní složku, která vás i třídu v rámci psaní povede, můžete se podívat sem, kde naleznete měsíční portfolio pro výuku angličtiny.

Dominika Klapková
Svou pedagogickou praxi jsem začala hned při druhém ročníku bakalářského studia, což mi umožnilo propojit své ideály s realitou, na kterou začínající učitelé často naráží. Od samého začátku bylo mým cílem ukázat žákům, že učit se cizí jazyk je zábava, která v delším měřítku otevírá dveře spousty možnostem. Netrvalo dlouho a uvědomila jsem si, že je na místě tento postoj v širší perspektivě ukázat i učitelům. To mě postupně dovedlo až na Učitelnici a založení Bright teaching club komunity, která učitelům dovoluje ušetřit svůj drahocenný čas, zatímco pomocí již hotových výukových materiálů mohou rozvíjet svou kreativní stránku.