Mám ráda výukové pomůcky. Nejen ty z Učitelnice. :-) Postupně jsem si vytvořila, nakoupila a dostala tolik kartiček, her a pracovních listů do všech ročníků 1. stupně, že jsem začala mít problém je během roku všechny včas a dostatečně využít. A tak jsem je začala dětem chystat na „stanoviště“ (neplést s centry aktivit). Nemyslím si, že jsem objevila něco převratného, ale nikdo mě to nikdy nenaučil ani neukázal, a tak mi trvalo šest let, než jsem si tento způsob práce osvojila. A moc mě mrzí, že jsem to neuměla dříve, protože se to hodně rychle stalo oblíbenou metodou mou i dětí. A aby to někomu (třeba začínajícím paní učitelkám) nemuselo trvat taky tak dlouho, napsala jsem tento článek.
Proč ?
Práce na stanovištích má z mého (učitelského) pohledu spoustu benefitů. A myslím, že nejen z mého, i děti většinou zmiňovaly tyto body jako důvody, proč mají rády stanoviště.
- Každé dítě pracuje svým tempem.
- Každé dítě si vybírá, kdy a na čem chce pracovat.
- Děti si mohou vybrat, jestli budou pracovat samy nebo s někým spolupracovat.
- Rozmanitost – není to nuda.
- Děti si svoji práci kontrolují samy. (Snažím se vybírat takové materiály, kde je hned možná kontrola.)
Jak na to?
Učitel vybere a přichystá aktivity, které odpovídají jeho stanovenému výukovému cíli. Aktivity mohou být zaměřené na procvičování:
- nějaké konkrétní vyučovací oblasti (vyjmenovaná slova, násobilka…)
- v konkrétním předmětu (čeština – psaní, čtení s porozuměním, přepis, opis…)
- více věcí najednou („koktejl“ aktivit i předmětů aneb od všeho něco)
Při přípravě si musí učitel ještě rozmyslet a rozhodnout:
- Jak dlouho budou/můžou děti plnit úkoly?
- Kolik aktivit má každý minimálně stihnout?
- Jak budu stanoviště hodnotit?
Jednotlivé aktivity pak učitel rozmístí po třídě. Může srazit lavice k sobě, do hnízd nebo jen určí místa, kde děti dané aktivity najdou. Doporučuji připravit i nějaké cedulky, které pomohou učiteli a dětem se mezi stanovišti lépe orientovat. (Mnou předpřipravené, rovnou ke stažení ZDE.)
Pokud máte v plánu stanoviště využívat častěji, je fajn mít na jednotlivé aktivity i nějaké tácy/košíky – mnohem rychleji se vše připraví a uklidí.
Časem jsem došla k tomu, že mi už nestačí, když děti celou hodinu pracují a jsou aktivní. Chtěla jsem z těchto hodin mít i nějaké výstupy. Tak jsem dětem začala chystat listy, kam si jednoduše zaznamenávají svoji práci. Po hodině mi je odevzdávají a já mám přehled o tom, kolik toho ne/stihly, co se jim ne/dařilo a je to pro mě velmi cenná zpětná vazba o tom, kde se jako třída v nějaké látce nacházíme, na co je potřeba se ještě zaměřit nebo co už můžeme opustit. (Mnou předpřipravené záznamové archy, rovnou ke stažení ZDE.)
Jak v nich pracovat?
- Na začátku hodiny/bloku si s dětmi sednu na koberec, přinesu všechny aktivity (tácy a košíky mi to hodně usnadňují :-) ) a každou zvlášť dětem představím (i když ji znají) a řeknu jim, co mají zvládnout, kolik toho mají stihnout/napsat atd.
- Řeknu žákům, kolik budou mít na stanoviště času, jak budu tuto jejich práci hodnotit, jestli chci, aby pracovali samostatně/spolupracovali…zkrátka cokoliv, co mi přijde pro hladký průběh hodiny/bloku důležité.
- Nechám prostor na otázky.
- Roznesu aktivity postupně na jejich místa.
- Děti začnou pracovat. Já chodím po jednotlivých stanovištích a znovu upřesňuji, vysvětluji a pomáhám s aktivitou. Po nějaké době začínám mít prostor na to, věnovat se individuálně dětem a „učit“.
- Když uplyne stanovená doba, děti mi odevzdají záznamové archy a pomohou mi uklidit aktivity.
- Nakonec uděláme celkové zhodnocení – jak mnou vybraných aktivit (lehké x těžké, nuda x zábava…), tak jejich přístupu (zvládnul jsem maximum co jsem mohl x flákal jsem to a nesnažil jsem se…).
Tak co? Zkusíte to? Zkuste, nebudete litovat, zpětná vazba od dětí je výborná.

Miriam Hejzlarová
Jsem učitelka na 1. stupni, autorka materiálů a spoluzakladatelka srdcové Učitelnice. Baví mě vytvářet materiály, které jsou originální a na českém vzdělávacím trhu ještě chybí.
Nejlépe mě a můj styl učení umí popsat samotné děti:
"Máme paní učitelku Miriam. Dělá nám hrozně moc pomůcek k učení, hry a různé kartičky s otázkami, větami a tak. Taky máme špachtličky na odreagování. Ve třídě máme hodně HODNĚ anglických knížek. Můj nejoblíbenější předmět je AJ. Máme na ni totiž naši paní učitelku. Pouští nám různé písničky, krátké pohádky a hraje s námi hry. Nechápu, že se z toho nezblázní." (Charlot)