Kdo se z učitelů cizích jazyků nesetkal nikdy se strachem z mluvení ze strany žáků snad jako by ani nebyl. Jen těžko byste hledali třídu, kde by se s tímto problémem nepotýkal alespoň jeden žák. Pokud už nevíte kudy kam a jste odhodlaní takovým žákům pomoct, mám pro vás dobrou zprávu, jelikož to a mnohem víc se dočtete v tomto článku.
Strach z mluvení bývá velmi často nedílnou součástí procesu učení se cizích jazyků a je tak možné, že s tím máte i vy osobní zkušenost. Jistě, každý z nás, a pravděpodobně i většina žáků, racionálně ví, že ke strachu není důvod, ale přeci jen může být tento pocit často silnější než žáci samotní. Při práci s takovými žáky je velmi důležité držet se několika pravidel, jelikož přesně ty mohou být velmi cenným pomocníkem v přechodu od ‘Nebudu mluvit.’ k aktivní práci při hodině a v tom nejlepším případě i komunikaci v rámci skutečného světa.

#1 Pozor na vlastní mimiku a gestikulaci
První tip se týká něčeho, nad čím často ani nepřemýšlíme, ale ve vztahu k žákům, kteří se cítí v rámci komunikace v cizím jazyce je doopravdy klíčový. Takoví žáci vnímají velmi citlivě každou vaší gestikulaci a výraz v obličeji. Buďte při komunikaci s nimi v tomto ohledu velmi obezřetní a pokuste se zvědomit si to, jak se při jejich poslechu tváříte a jak silně gestikulujete.
#2 Odložená korekce by měl být váš nejlepší přítel
Co je horšího, než když vám někdo skočí do řeči, přeruší tok myšlenek a vyvolá ve vás pocit přílišného kriticismu? Nechte žáky mluvit, silně vnímejte, co říkají a pokuste se zapamatovat si jen ty nejdůležitější chyby. K těm se vraťte až poté, co žáci domluví a proveďte korekci velmi jemnou a srozumitelnou formou.
#3 Dovolte žákům být na chvíli expertem
Pravděpodobně každý žák má přehled o tématech, které jsou nám vzdálené. Vytvořte při hodinách prostor a nechte je zazářit. Snadno tak odvedete pozornost od jejich strachu a postupně proboříte jejich strach a obavy.
#4 Využívejte skupinovou práci
Pokud se žáci s mluvením perou a z představy individuálního projevu jim vstávají vlasy hrůzou, skupinová práce je to, po čem sáhnout. Nevytvářejte skupiny náhodně, ale partnery naopak vybírejte pečlivě tak, aby slabší žáci cítili podporu a porozumění. Chcete se o skupinové práci dozvědět víc? Podívejte se sem.

#5 Dejte učebnice stranou a zaměřte se na skutečný svět
Nedostatek rozvoje mluvení v hodinách cizích jazyků většinou čistě práce s učebnicí příliš nepodpoří. Pro žáky může být obtížné spojit si běžnou práci s učebnicí se skutečným světem a to, co pro ně není hmatatelné je nijak nepodporuje ve vztahu k vlastnímu progresu. Dejte čas od času učebnice stranou a zaměřte se na situace, se kterými mohou žáci běžně přijít ve skutečném světě do kontaktu. Naučte je, jak se domluvit v restauraci, hotelu, představte jim pracovní svět a pohovory nebo zapalte jejich zájem kontroverzními tématy, které je nenechají v klidu sedět a pouze poslouchat. Takovou výuku můžete navíc snadno propojit s metodami učení, které jsou pro žáky nové a pro ně nezvyklými motivy je motivují k lepšímu vyjadřování. Vyzkoušejte projektové, problémové nebo úkolové vyučování, které snadno uzpůsobíte všem jazykovým úrovním a věku žáků.
TIP: Abyste předešli situacím, kdy se žáci zaseknou kvůli nezvyklé nebo neznámé slovní zásobě, nezapomínejte na fázi předučení (pre-teaching). Zamyslete se nad následujícími otázkami a slovíčka jednoduše dopředu napište a proberte prostřednictvím křídy a tabule.
-Jakou konkrétní slovní zásobu budou žáci pravděpodobně potřebovat?
-Co by mohlo blokovat jejich porozumění?
-Jak můžete žákům pomoci k lepšímu vyjadřování?
-Nachází se v zadání napříč hodinou nová nebo náročná slova a fráze?
#6 Měřte progres žáků
Existuje něco lepšího, než když se podíváme na to, kam jsme se za určité časové období posunuli? A naopak - co je víc demotivující, než pocit, že neustále stojíme na místě a naše snaha přišla vniveč?
Přidejte do vaší rutiny a návyku měření progresu. Pomozte žákům se odhodlat k nahrání jednoduché hlasové zprávy na určité téma a stejné kroky učiňte za několik týdnů nebo na konci pololetí. Žáci tak snadno uvidí svůj progres a uvědomí si, jak moc se za uplynulé týdny nebo měsíce posunuli. K takové aktivitě můžete samozřejmě využít diktafon, který má dnes v mobilním telefonu každý žák anebo webovou stránku Vocaroo. Nahrávky si uchovejte u sebe na bezpečném místě, ať předejdete ztrátě hlasové zprávy ze strany žáků a máte tak po uplynulém období, co porovnat.
Věřte, že i tak malé krůčky a návyky mohou udělat v sebevědomí žáků v rámci mluvení velký rozdíl. Pokusme se tak rozmluvit budoucí generace a ukažme jim, že na znalost cizího jazyka je lepší podívat se jako na superschopnost než handicap při jeho neznalosti.

Dominika Klapková
Svou pedagogickou praxi jsem začala hned při druhém ročníku bakalářského studia, což mi umožnilo propojit své ideály s realitou, na kterou začínající učitelé často naráží. Od samého začátku bylo mým cílem ukázat žákům, že učit se cizí jazyk je zábava, která v delším měřítku otevírá dveře spousty možnostem. Netrvalo dlouho a uvědomila jsem si, že je na místě tento postoj v širší perspektivě ukázat i učitelům. To mě postupně dovedlo až na Učitelnici a založení Bright teaching club komunity, která učitelům dovoluje ušetřit svůj drahocenný čas, zatímco pomocí již hotových výukových materiálů mohou rozvíjet svou kreativní stránku.