Tipy jak na přípravu do hodin

Tipy jak na přípravu do hodin

12.08.2018 | Miriam Hejzlarová

V nějakém předmětu při studiu Učitelství nám vyučující řekl, že s přípravou do hodin se budeme potýkat nejen pár let po absolvování VŠ, ale bude nám trvat dlouho, než se naučíme připravovat správně a efektivně. A ať počítáme s tím, že minimálně prvních šest let bude krušných. Přiznávám, že jsem tomu nevěřila a trochu nabubřele (dobře - namyšleně), jsem si myslela, že mě se to týkat určitě nebude. Takže. :) Jmenuji se Miriam, mám za sebou šest let praxe a stále se neumím efektivně připravovat a někdy ani...ach jo...připravovat se vůbec. Znáte to. Odučíte si těch svých 5 hodin, jdete na oběd a o půl druhý už sedíte na kafi. Ne? Takže si odučíte svých 5 hodin, po zvonění hledáte s Janičkou 15 minut ztracené klíče a pak se na chodbě zastavíte s kolegyní, abyste si něco řekly k nadcházejícímu projektu. A za dalších 15 minut už jdete konečně na ten oběd, abyste ve dvě byly v kavárně. Taky ne, jo? Možná vás tedy po obědě čekají konzultace s rodiči, schůzka s ostatními učiteli, porady, semináře a školení. Dobře, každý den asi ne, ale vsadím krk na to, že vás na stole určitě čeká kopec sešitů a papírů k opravení. A protože víme, že každý den, kdy si dopřejeme ten luxus neopravovat, připravujeme si sami sobě do budoucna takovou menší torturu, vrhneme se na to. A o dvě hodiny později máme, v tom lepším případě, hotovo (mám 30 dětí). O čem, že jsem to vlastně...? Aha, příprava na další den. Ať zvedne ruku (dá like :-D ) ten, komu se do toho po půl čtvrté ještě chce. Jakkoliv mě přípravy na hodiny baví a opravování nebaví, neumím si to správně naplánovat a ke konci roku se o nějakých přípravách nedá už vůbec mluvit. I proto se určitě nepovažuji za někoho, kdo by měl komukoliv radit. Nicméně protože to je záležitost, kterou považuji v naší profesi za jednu ze stěžejních, snažím se, naučit se připravovat. Už vím, že mi to bude trvat nejméně dalších šest let, ale jsem s tím smířená. 


A co mi tedy v mé přípravě na další den pomáhá? A může pomoci i vám? 

(spoiler alert: nejedná se o žádné převratné, mnou objevené vychytávky ;) )

Tip č. 1 - classroom managment

Záměrně to píšu anglicky. Protože mám pocit, že to je věc, která se v našem školství trestuhodně opomíjí a přitom má při naší přípravě na další dny zásadní vliv. Na VŠ jsme se v rámci jednoho předmětu managmentem třídy zabývali, ale jediné, co mi v paměti utkvělo, bylo rozmístění lavic ve třídě. To je málo. Přitom když si učitel dá tu práci a třídu si "vychová", může se v hodinách věnovat i něčemu jinému, než umravňování. Čtyři roky jsem teď poslouchala "To se ti to učí, když máš tak dobrou třídu, tak dobré děti." Učilo se mi krásně, to je pravda. :) Ale zároveň si myslím, že za to nemohlo jen to, že jsem měla "dobré" děti, ale i to, že jsem si dávala na některých věcech záležet už od první třídy a cíleně jsem se jim věnovala. 

Za nejdůležitější považuji classroom routines (třídní rituály se mi jako překlad nelíbí, ale budu ho dále používat) Každý učitel má možnost, vytvořit si se svou třídou zvyky, které jim vyhovují a pomáhájí jim v učení. Jsem přesvědčená, že děti potřebují ve svém životě "jistoty", díky kterým se cítí bezpečně, protože vědí, co je čeká a co mohou očekávat. A neplatí to jen pro malé děti. Teď u páťáků jsem měla tendence některé zvyky opouštět, ale děti je samy vyžadovaly. Ať to byl ranní kalendář, narozeninové minioslavy nebo některé hry, na které byly podle mě už "velcí". Kdy můžete takové rituály zařazovat? Ráno - na začátku hodiny - na konci hodiny - na konci dne - na začátku týdne - na konci týdne - před testem - po testu - na začátku nově probírané látky - na konci probírané látky atd. Ano, opravdu kdykoliv. A co mohou takové rituály být? Básnička, písnička, říkanka, ukazování, gesto, tanec, hra, aktivita, rozhovor atd. A co to má společného s přípravou do hodin? No to, že budete vědět, že na začátku hodiny budete dělat tohle a proto třeba nemusíte řešit prvních deset minut. Já si třeba už šest let do každé přípravy na začátek hodiny angličtiny (ne)píšu "Q & A", což znamená, že prvních pár minut věnujeme tomu, že se ptáme a odpovídáme (v různých obměnách). A takhle jasně mám automaticky naplánovaných víc situací. Například vyvození písmen v 1. třídě nebo představení nové slovní zásoby v angličtině. Já vím, děti vědí a všichni jsme pak v mnohem větším klidu, protože víme, co od sebe navzájem očekáváme. 


Tip č. 2 - několik osvědčených aktivit

Myslím, že v dnešní době je nezbytné, mít pro žáky vymyšlené a přichystané aktivity, kterými učení zpestříte, jsou zábavné, děti se u nich hýbou a ideálně se i učí nebo něco procvičují. Jsou to opět nejrůznější písničky, tanečky, pohybovky, říkanky, básničky, kartičky, prezentace, hry atd. Nemám ráda samoúčelné aktivity a vždy se snažím, aby se děti vším, co ve třídě děláme, učily. Nedovedu si ale představit, že bych na každý den, každý předmět nebo dokonce každou hodinu vymýšlela něco nového a neustále s tím děti seznamovala a učila je pravidla/práci s pomůckou. Svoje i cizí nápady/pomůcky neustále recykluji a opakuji a proto si stačí vždy do přípravy poznamenat - brain breaks, rychlovky PP, kartičky s kontrolou, chip chip, prase atd. a mám jasno. První dva měsíce hodně věnuji tomu, že děti seznamuji s takovýmito aktivitami a to z velice pragmatických důvodů. Vím totiž, že nejpozději s pololetím přijde doba, kdy nebudu nic stíhat a přípravy se zase ocitnou na posledním místě. :( A nastane období improvizací (kdo jsi bez viny, první hoď kamenem). Nemám to ráda a cítím se vůči dětem provinile a tak jsem ráda, že mohu i bez předchozí přípravy zařazovat osvědčené činnosti, které děti baví, vytáhnou je z lavic a zaktivizují. Aktivity samozřejmě během roku neustále obměňuji, rozšiřuji a doplňuji, ale podstata je stejná. Když potřebuji, vím co dělat. Jednou se mi takto improvizovaně podařilo odučit i hodinu, kam přišly na náslech kolegyně a já na to zapomněla. Poskládala jsem za sebe osvědčené aktivity, které děti z předchozích hodin důvěrně znaly a hodina se moc povedla. A to ani nemluvím o tom, že je dobré mít tyto ověřené aktivizující činnosti připravené i pro případ (ne)čekané návštěvy v hodině. Rodiče, vedení, inspekce. Málokdo si hospitace užívá, ale ten pocit, že můžete být v klidu, protože víte, že neukazujete nějaké nacvičené představení, ale zkrátka to jsou aktivity, které běžně v hodinách používáte, stojí za to. Na letošní rok se obzvlášt těším, protože co se kartičkových aktivit týče, budu mít díky Učitelnici hromadu zajímavých pomůcek. Zatím jsou jen v mém účtu na Seznamu přání, ale tento týden začínám tisknout a příští týden laminovat a stříhat. Zkrátka je to investice (finanční i časová), která se mi v průběhu roku několikrát vrátí. Doporučuju. ;) 


Tip č. 3 - systém, organizace

Chaos asi rychlé přípravě moc nepomáhá. :) Věřím tomu, že nejsem zas tak velký blázen, když si (skoro) všechno štítkuji, popisuji a zakládám do složek, šanonů a krabic. Materiály s kterými aktuálně pracuju, mám v kabinetě v šanonech na očích. Složky v počítači u mě nefungují, musím to vidět a vědět kam šáhnout. Kartičky mám v obálkách s drukem a ty hned vedle mého stolu v boxech. Přehlednost a systém je dle mého zásadní. To, že máte super aktivitu z předloňského roku ve štosu papírů, který je v šanonu pojmenovaném "Už to konečně roztřiď!", vám práci moc neulehčí. (A neříkejte mi, že takové neroztříděné kupy nemáte, tomu nevěřím. :-D ) Něco málo o své organizaci jsem sepsala do příspěvku sem


Tip č. 4 - samokontrola žáky

Čím déle učím, tím méně jsem ochotná věnovat svůj čas opravování, protože si myslím, že mohu svůj čas v mé přímé i nepřímé pedagogické činnosti využít smysluplněji. A tak hledám a využívám materiály, kde si děti mohou kontrolovat svoji práci samy nebo kde já hned vidím, jestli je jejich práce v pořádku. V prvním případě jsou to už všeobecně známé kolíčkovky, či jakýkoliv materiál, ke kterému je k dispozici kontrola. Myslím, že nemusím moc zdůrazňovat, že Učitelnice je těmito materiály doslova napěchovaná a ten "svůj" si zde mohou najít učitelé všech ročníků 1. stupně. :) V druhém případě už to tak snadné není a materiálů je podstatně méně. Každopádně se jedná o materiály typu lotto a skládaček, kdy děti mohou například počítat a na kartu lepit výsledky, vybarvování políček, aby vznikl nějaký obrázek nebo procházení tabulkou podle instrukcí k cíli. To, že dám k dispozici dětem tyto materiály neznamená, že mám volno a nohy na stole. Naopak. Mám prostor se věnovat těm, kteří to potřebují. Jak v hodině, tak při přípravě. 


Tip č. 5 - Plickers

Mobilní a webová aplikace, která vám může ušetřit spoustu času při testování, ale hlavně při opravování. Nebudu se o ní více podrobně rozepisovat, protože jsem z ní tak nadšená, že už jsem to udělala tady. Nemusí to být přímo váš šálek kávy, ale kdo se s tím naučí, nebude litovat. Já jen doufám, že najdu způsob, jak to využívat i příští rok s prvňáky. :)


Tip č. 6 - týdenní plány 

Záležitost, která přípravu na hodiny opravdu usnadňuje. Zkusila jsem si to na své jednoleté odbočce ze státní sídlištní školy do soukromého školství. Měla jsem 8 dětí, celé prázdniny jsem zpracovávala ŠVP k obrazu svému a v září jsem si dala opravdu záležet na měsíčních tematických plánech. Takže psát pak každý týden přehled toho, co nás čeká, byla hračka a chvilková záležitost. V pátek po škole jsem sedla k počítači, do připraveného dokumentu sepsala, co jsem potřebovala, poslala rodičům emailem a vytiskla dětem. V pondělí jsem si podle plánu nakopírovala pracovní listy a nachystala pomůcky. Sepsání přípravy mi pak každý den netrvalo déle, než 15 minut (hojně jsem samozřejmě využívala výše zmíněné - opakující se rituály, osvědčené a oblíbené aktivity). V pátek jsem plány po dětech poslala domů a ony si u každého výstupu vybarvily smajlíka podle toho, jak cítily zvládnutí látky a v pondělí mi plán odevzdaly a založila jsem jim ho do šanonu. Byla jsem připravená, měla přehled o pokrocích dětí, věděla jsem, kde se v učivu nacházíme a zbýval mi pak čas na to, abych do fungující výuky vymýšlela a zařazovala drobné projekty a činnosti, které nám nedovolily zabřednout do nudného stereotypu. Bylo to super. Ale bylo to možné jen proto, že jsem měla na starost 8 dětí. U 31 jsem se o něco podobného ani náznakem nepokusila, protože nevím, jak to uchopit. Nicméně je to výzva a proto bych se o něco podobného příští rok s novou třídou chtěla pokusit. Uvidíme, jak dlouho mi to vydrží. 


Tip č. 7 - ostatní kolegové

Ptejte se, poslouchejte, sledujte a nebojte se ve své třídě a své pedagogické činnosti experimentovat a zkoušet nové věci. Můj zdroj jsou samozřejmě moje kolegyně ve škole, kolegyně ze školení a seminářů, ale také kolegyně z internetu. Americké učitelky - vloggerky mě inspirovaly k mnoha věcem v mé třídě, ale i komunita českých učitelek, která se teď začíná tvořit okolo Učitelnice, mě hrozně moc obohacuje. Zkuste se třeba podívat na odvážnou Andreu, která na svém blogu zveřejnila video, jak si své přípravy organizuje ona. Nebo na článek od Lucie, která na svém webu píše o týdenních plánech. Mě takovéto konkrétní osobní zkušenosti inspirují moc a doufám, že nás, které se nebudou bát se o ně podělit, bude přibývat. :)


Nejnovější články

Učitelnice na konferenci Teachers Pay Teachers II. část

25.09.2019
Strašně...ale opravdu strašně dlouhý článek o tom, jak se (ne)připravuji do hodin.

Učitelnice na konferenci Teachers Pay Teachers I. část

21.09.2019
Strašně...ale opravdu strašně dlouhý článek o tom, jak se (ne)připravuji do hodin.

Tipy na nakupování na Aliexpressu II.

15.09.2019
Strašně...ale opravdu strašně dlouhý článek o tom, jak se (ne)připravuji do hodin.

TIPY a VYCHYTÁVKY - Od učitelů učitelům

24.08.2019
Strašně...ale opravdu strašně dlouhý článek o tom, jak se (ne)připravuji do hodin.

Používáte nepodporovaný prohlížeč.


Pokud chcete vidět všechny materiály, které pro vás různí autoři připravili, použijte prosím Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge nebo Safari.


Děkujeme.
Tým Učitelnice.cz

Dobití libovolné částky pro pohodlnejší příští nákupy...

Dobití libovolné částky pro pohodlnejší příští nákupy...

Uplatnení voucheru pro dobití kreditu