TIPY a VYCHYTÁVKY - Od učitelů učitelům

TIPY a VYCHYTÁVKY - Od učitelů učitelům

24.08.2019 | Miriam Hejzlarová

Alfou a omegou Učitelnice je komunita učitelů. Od počátku se snažíme vytvářet prostor pro všechny, kdo mají skvělé nápady a chtějí se o ně podělit s ostatními, inspirovat a nechat se inspirovat. Máme obrovskou radost, když vidíme tolik učitelek a učitelů, kteří jsou skvělí a dělají svou práci dobře. Alespoň některé jsme chtěli odměnit, a tak vznikla velká letní soutěž, kde nikdo nemohl prohrát. Proč?
Na naší FB stránce jsme uspořádali soutěž o věcné ceny, jejíž zadání bylo jednoduché: Podělte se s námi o nějaké vaše tipy nebo vychytávky, které se vám ve vaší praxi osvědčily.
Nepřekvapivě se nám sešla hromada super nápadů, o které se s vámi teď chceme podělit. Máte také nějaký vlastní ozkoušený trik, o který byste se chtěli podělit? Napište ho do komentářů na FB pod tento příspěvek a my ho sem rádi doplníme. Protože kolektivní moudrost a výpomoc učitelů je to, co chceme v naší učitelnicové komunitě podporovat a pěstovat.
A teď už ty tipy.


ÚKOLY NAVÍC

  • IGELITOVÉ SÁČKY NALEPENÉ NA ŽIDLIČCE – Děti si do nich skladují „extra“ úkoly (ty jsou v košíku ve třídě) nebo rozpracované úkoly a pracovní listy. Mají je tedy pořád u sebe a mohou se k nim vracet. (Eva U. S.)
  • KOBEREC – Po povinné části mají děti na koberci nachystané aktivity a mohou si vybrat s kým, jak a čemu se budou věnovat. (Dáša Š.)
  • ÚKOLY OD DĚTÍ – Děti samy vymýšlí úkoly, rébusy, křížovky, hádanky atd. pro ostatní. Mohou pracovat samostatně, ve dvojicích, ve skupinách…(Ilona J.)
  • ŠANONY – Ve dvou šanonech mají děti pracovní listy a omalovánky. Oboje se vztahuje k tomu, co se zrovna probírá. Když mají děti hotové zadané úkoly, jdou si vybrat do šanonu novou práci. (Martina D.)

CLASSROOM MANAGMENT

  • ŠEPTALKY – Děti si vytvoří příšerky a vytahují je na lavici např. při samostatné práci. (Eva U. S.)
  • UČITELSKÉ BRÝLE – Jde-li někdo z dětí něco vysvětlit k tabuli nebo jde zadávat pokyny, dostane plastové brýle. Je tedy jasné, kdo mluví a nikdo se nepřekřikuje. Každý pak také chce být alespoň na chvíli učitelem. (Lucie H.)
  • ŠÁTEK – Každé dítě se podepíše na šátek. Pokud dojde k nějakému konfliktu, žáci si dají „šátek přátelství“ mezi sebe a řeknou, co se stalo, co se jim nelíbilo, co jim vadilo a pokusí se navrhnout řešení. (Eliška R.)
  • MALOVANÁ POZNÁMKA – Děti nakreslí situaci, ve které se provinily a svými slovy popíší, co bylo špatně a co by příště mohly udělat jinak. (Eliška R.)
  • VYVOLÁVACÍ ŠPACHTLE – Na lékařské špachtle napíšeme jména žáků. Náhodně někoho vylosujeme. Tuto špachtličku potom odložíme stranou. Tímto způsobem spravedlivě vystřídáme všechny žáky. (Lenka S.)
  • BAREVNÉ SEŠITY – Sešity na M jsou obalené modrým papírem, sešity na ČJ jsou obalené červeným papírem. (Lenka H.)
  • VÁZA DOBRÝCH SKUTKŮ – Ve třídě je průhledná váza, do které na konci týdne může každý ze třídy hodit jednu fazoli. Fazoli házíme za toho, koho chceme za ten týden ocenit. Učíme se všímat si, kdo co dělá pro ostatní. Když je váza plná, je to na pořádně velkou třídní oslavu. (Renata T.)
  • SKUPINY – Děti jsou rozděleny do stabilních skupinek – modrásci, žluťásci, bělásci a fialky. Děti rozdělujeme cca 2. týden v září, kdy dokážeme děti odhadnout a skupiny dobře nakombinovat. Skupiny využíváme na různé činnosti – čtení, úklid, pomoc, skupinovou práci atd. (Petra D.)
  • ŽOLÍK – Při velkých písemkách dostane každý na stůl lísteček – žolíka. Každý může v průběhu testu požádat o nápovědu. Napíše otázku, zvedne ruku a učitel napíše odpověď. (Magdalena M.)
  • CHLUBÍTKA – Kartičky, které děti sbírají na řetízek. Dostávají je za cokoliv, čím se mohou pochlubit. (Andrea P.)

FORMATIVNÍ HODNOCENÍ

  • PRVNÍ PSANÍ – „V 1. třídě jsem se rozhodla nedemotivovat první písemné pokusy dětí v písankách přepisováním nepovedených tvarů a známkováním úpravy. Místo toho jsme vždy vybrali to nejzdařilejší písmenko a ocenili ho medailí (= žáček si pod svoji volbu udělal žlutý puntík pastelkou, já pod svoji zakroužkovala fixou). Když byl celý řádek nebo třeba stránka v pořádku, udělala jsem na konci žlutou hvězdičku.“ Děti si tak fixují správné tvary. Nepovedené tvary trénují např. psaním do mouky nebo mokrým štětcem na tabuli. (Lenka S.)
  • MISS PÍSMENO – Děti píší na tabulku co nejlépe procvičovaná písmena/číslice. Učitel nebo vybraní žáci vybírají nejlepší pokusy a nadšení písaři se chodí pochlubit před tabuli. Žádná odměna, ale každý chtěl mít svoje „MISS p“ nebo „MISS 7“. (Markéta Š.)
  • SMAJLÍKOVÉ SEBEHODNOCENÍ – Na různých místech ve třídě jsou nalepení smajlíci. Slouží k sebehodnocení, jak se dařila práce, spolupráce, jak děti pochopily učivo atd. Stoupnou si k tomu smajlíku, který to nejlépe vystihuje a doprovodí slovním komentářem, pak si sedají na své místo. „Nejvíce ale děti milují, když se zeptám, jak se dnes máte, jak se cítíte, jakou máte náladu. Děti se mohou vyjádřit a pokud není všechno OK, můžu adekvátně zareagovat. Také vidí, že třeba nejsou samy, kdo se dnes necítí dobře.“ (Věra J.)
  • POPISNÉ HODNOCENÍ – „Dávala jsem si pozor, aby mé reakce i hodnocení měly popisnou formu, popřípadě obsahovaly konkrétní sdělení s informací, proč a co bych potřebovala jinak. Projevovala jsem radost nad chybami s vysvětlením, kam vidím, že nás posunují. Opravovala jsem zeleně a označovala jsem správné, přidávala smajlíky, kde byl znatelný posun.“ (Lucie Š.)
  • BAREVNÉ KELÍMKY- Děti mají na lavici kelímky v barvě semaforu. Podle toho, jak jim zadaná práce jde, dávají kelímek nahoru. Zelená = jsem v pohodě, nemám problém; oranžová = jde mi to pomalu; červená = nejde mi to, potřebuji pomoc. Jedním pohledem tak lze zjistit, jak na tom děti jsou. Pokud jsou rychlejší žáci s prací hotovi, mohou i oni jít pomáhat. (Kateřina Ch.)

AKTIVITY

  • AZ KVÍZ – Z tubusů od Mixit je udělaný „herní plán“, ve kterém jsou uloženy kartičky s otázkami. Může ale také sloužit jako úschovna pomůcek. V tubusu s písmenkem A – alobal, B – brčka, balonky atd. (Hana M.)
  • BAREVNÝ PAPÍR – Děti sledují, co paní učitelka dělá s barevným papírem a v pohybech opakují. Papír natočíme vlevo – děti se ukloní doleva. Papír ohneme – děti se předkloní. Položíme ho, děti si lehnou atd. (Jana P.)
  • DENÍČEK TŘÍDNÍHO MASKOTA – Děti dostanou deníček na víkend a jejich úkolem je, zaznamenat, co spolu s maskotem podnikli. Mohou si o něj říct samy nebo se na ně postupně dostane řada. „Je pobavením, poznáním všech, slouží k pochopené souvislostí, inspiruje.“ (Aneta K.)
  • PSANÍ NOHOU – „U pravopisných jevů, které dětem dělají potíže a často v nich chybují, se mi osvědčilo, napsat je nohou.“ (Hana Z.)

KOMUNIKACE

  • KOMUNIKAČNÍ SEŠIT – Děti si vyberou z nabídky témat (náměty na kartičkách) nebo si vymyslí svoje vlastní, píšou, co je těší/trápí/co by chtěly. Píší každé pondělí a paní učitelka odepisuje. Někdy jen smajlíkem, jindy příhodou (která souvisí s jejich vzkazem), někdy radou. V tomto sešitě se neopravují chyby. „Děti jsem díky tomu poznala i z jiné stránky, sešit jsem nikomu cizímu neukázala a s nikým o něm nemluvila. Bylo to jen mezi námi a bylo na dítěti, zda si to nechá pro sebe nebo ho ukáže doma.“ (Petra B.)
  • TVOŘIVÉ PSANÍ – Ve třídě máme hlavičku, ve které jsou napsaná slova. Děti vylosují slovo a do sešitu tvořivého psaní vymyslí několik vět, které toto slovo vystihují. „Tyto sešity jim pak na konci páté třídy předávám, když si je pak čtou, tak se baví a já i rodiče s nimi. S tvořivým psaním začínáme již v první třídě.“ (Jiřina F.)
  • VZKAZY OD RODIČŮ – „První školní den mají děti na své lavici jmenovky. Požádala jsem rodiče, ať jim na druhou stranu napíší tiskacími písmeny vzkaz, přání atd. Něco, co je potěší. Následující den jsme s jmenovkami pracovali. Vzkazy jsme si četli, kroužkovali písmenka, která už děti znaly a podobně. Dětem svítila očka jako baterky a věděly, že jim rodiče fandí a mají je rádi. Vzkazy je motivovaly k práci ještě dlouhou dobu poté. (Lucie K.)
  • RANNÍ POZDRAV – S druhým ranním zvoněním si všechny děti stoupnou přede dveře do řady. Paní učitelka se s každým pozdraví u dveří podle toho, co si vyberou z kartičky na zdi (podání ruky, objetí, taneček, plácnutí). (Eliška R.)
  • PARKOVIŠTĚ OTÁZEK – Kdokoliv má jakoukoliv otázku, napíše ji. Jednou za čas otázky zodpovíme nebo s nimi dál pracujeme. (Magdalena M.)

RŮZNÉ

  • www.sli.do – Hlasování, ověření pochopení. (Aneta K.)
  • KALENDÁŘ - Na začátku roku celá třída tvoří společný kalendář. Na co největší formát s velkými číslicemi, aby se dalo dobře zaznačit vše, co třídu čeká. Každá stránka může být buď tvořena jinou technikou nebo různými dětmi (dvojicemi). (Pavlína N. K.)
  • KAPSÁŘ – Ručně vyrobený kapsář, ve kterém jsou pastelky, fixy, nůžky a tužky, které si děti mohou půjčovat, když zapomenou penál. (Věra S.)

Nejnovější články

Učitelnice na konferenci Teachers Pay Teachers II. část

25.09.2019
Vychytávky od učitelů učitelům.

Učitelnice na konferenci Teachers Pay Teachers I. část

21.09.2019
Vychytávky od učitelů učitelům.

Tipy na nakupování na Aliexpressu II.

15.09.2019
Vychytávky od učitelů učitelům.

Používáte nepodporovaný prohlížeč.


Pokud chcete vidět všechny materiály, které pro vás různí autoři připravili, použijte prosím Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge nebo Safari.


Děkujeme.
Tým Učitelnice.cz

Dobití libovolné částky pro pohodlnejší příští nákupy...

Dobití libovolné částky pro pohodlnejší příští nákupy...

Uplatnení voucheru pro dobití kreditu