Přemýšlíte, jak nejlépe učit děti barvy? Naučit se názvy barev je pro některé děti velmi obtížné. Někdo tuto schopnost ovládá už kolem druhého roku, zatímco jiným dělá obtíže ještě před pátými narozeninami, a je to v pořádku. Představíme vám tři fáze učení barev, kterými si musí projít každé dítě, a 6 aktivit, které jim to co nejvíce ulehčí.
Kdy začít děti učit barvy
Novorozenci ještě zrak nemají úplně vyvinutý a vnímají pouze černou a bílou barvu. Asi po měsíci začínají rozlišovat ty ostatní. A protože žijeme ve světě plném barev, setkávají se s nimi všude kolem sebe. Již v této době o nich můžete v běžném hovoru mluvit, stejně jako mluvíte o sluníčku, travičce nebo zvířátkách. Cílené učení ale začne mnohem později, většinu dětí začnou barvy více zajímat nejdříve v 18 měsících.
Jak poznáte, že je čas připravovat dětem aktivity pro rozlišování barev? Čas od času jim nabídněte hru na přiřazování. Můžete využít jakékoliv barevné hračky, které máte (např. velké korálky, míčky, mističky, kostky z lego duplo nebo pastelky). Pokud je dítě opakovaně správně barevně přiřadí a baví ho to, nadešel čas! Jestli o to ale nejeví zájem nebo je přikládá úplně náhodně, ještě na jejich aktivní učení není připraveno.
Tři fáze učení barev
Poznávání barev je komplexní proces a můžeme ho rozdělit na tři fáze.
- Nejdříve se dítě naučí barvy třídit. Na základě podobnosti k sobě přikládá stejně barevné předměty. Tato fáze je nejjednodušší a může být také nejdelší.
- Ve druhé fázi dítě získá pasivní znalost jednotlivých slov, která pojmenovávají barvy. Řeknete mu, ať vám podá červený míček a ono to udělá. Pak dokáže na vyzvání ukázat modré auto v knížce. V této fázi barvy rozlišuje, zná jejich označení, ale ještě je neumí aktivně používat.
- V poslední fázi se naučí aktivně pojmenovávat jednotlivé barvy. Nejdříve to bývají základní barvy a až později ty ostatní (např. hnědá, šedá, fialová).

Jak děti učit barvy: využijte senzitivní období!
Senzitivní období je časový úsek, kdy je dítě více vnímavé k určité dovednosti, kterou se tak mnohem snadněji a rychleji naučí. Poznáte jej tak, že se dítě začne o barvy zajímat. Dokáže samo přiřadit stejné barvy k sobě a bude to chtít dělat opakovaně. Využijte toho a začněte ho s nimi seznamovat. Jak?
Barevné poklady
Připravte si jednobarevnou nádobu, třeba žlutou (může to být nabarvená papírová krabice, žlutá miska nebo vyrobená krabička ze žlutého papíru) a ukažte ji dítěti. Zdůrazněte, že je to žlutá truhla a teď budete doma hledat žluté poklady. Najděte různé žluté předměty (kostku, pastelku, kuličku apod.) a vložte je do nádoby. U každého předmětu opakujte, že je žlutý. Až budete mít hotovo, předměty si ještě jednou prohlédněte a zase je ukliďte.
Činnost můžete opakovat několik dní a poté vytvořit poklad z jiné barvy. Využívejte základní barvy (červenou, žlutou, modrou a zelenou). Takto se s nimi dítě postupně seznámí a začne si jich kolem sebe všímat.
Třídění barev
Po seznámení se základními barvami je můžete začít třídit. Nejdřív nabídněte jen 2-3 různé barvy a postupně přidávejte další. Třídit můžete jakékoliv barevné předměty, které se zpočátku liší pouze barvou, ničím jiným, aby se dítě nemuselo soustředit ještě na další vlastnosti věcí. Můžou to být korálky, kuličky, lego kostky, knoflíky apod.
Nejdříve nechte dítě, ať pouze třídí, časem můžete přidat další činnosti, např. navlékání stejně barevných korálků, nabírání lžičkou, vkládání obarvených tyček, šroubování víček od pet lahve.
Po zvládnutí všech barev můžete třídit i podle různých odstínů. Děti se učí pojem světlý, tmavý, tmavší, nejtmavší.
Poznávání barev
Používejte barvy v každodenní mluvě. Poznávejte barvy oblečení, jídla, hraček nebo aut venku na procházce. Malujte pastelkami, temperami, fixami, tvořte z modelíny. Zkoušejte barvy míchat a povídejte si o nich. Hrajte hry s barvičkami, např. čáp ztratil čepičku nebo najdi stejnou barvu. Jestli už děti umí mluvit, zkoušejte si vyměnit role, ať vám oni říkají, jakou barvu jim máte donést nebo jaké auto budete venku hledat.
Jednoduchou hru na procvičování barev s nejmenšími najdete například zde: Najdi stejnou barvu.
Když jim dáte čas, oni k tomu nakonec dojdou. Můžete využít jejich zájem a podle toho vytvořit nějakou činnost. Mají rádi dinosaury, koně, vláčky, panenky nebo ještě něco jiného? Uzpůsobte aktivity dětem na míru.
6 aktivit, které v MŠ snadno připravíte
1. Barevné parkoviště
Máte ve školce malá různobarevná autíčka? Vyrobte k nim jednoduché parkoviště. Vezměte si starou krabici nebo kus kartonu a z barevných papírů vystříhejte obdélníky jen o trochu větší, než jsou vaše autíčka. Snažte se, aby se s nimi barevně shodovaly. Obdélníky nalepte do řady, černou fixou nakreslete příjezdovou cestu a barevné parkoviště je hotové.
Jestli barevná autíčka nemáte, využijte zalaminované parkoviště i s vozidly: PARKOVIŠTĚ.
2. Oblékání panenek
Rádi si děti hrají s malými panenkami, neustále je převlékají a ukládají do postýlek? Vyzvěte je, ať se drží vybraného dress codu. Jednou bude panenka celá v červeném, podruhé v modrém. A stejnou barvou jim označte i postýlku. Vystřihněte z papíru (nebo z látky) barevné obdélníky a vložte je do postýlky místo prostěradel.

Objevte různé barevné kombinace oblečení trpaslíků od Sněhurky. Dokáží děti poznat, komu patří které jídlo?: SNĚHURKA A 7 TRPASLÍKŮ.
3. Krmení žabiček
Vyberte 3 menší krabičky (třeba od čaje) a každou polepte jinak barevným papírem (červeným, modrým, žlutým). Vystřihněte otvor místo pusy a dotvořte je tak, aby připomínaly žáby. Dětem představte tři hladové žáby a ty je budou krmit určeným "jídlem". Mohou to být barevné kuličky, knoflíky nebo třeba lego kostky. Ale pozor, každá žába žere jídlo jenom ve své barvě. U dětí to bývá nejoblíbenější aktivita.
Poznáte, kam patří pavouk, ryba nebo beruška? Vyzkoušejte přiřazování různých předmětů do barevných okének! PŘIŘAZOVÁNÍ BAREV A ODSTÍNŮ.

4. Hrátky s legem
Lego Duplo nám skýtá při učení barev nepřeberné možnosti využití. Nejdříve jej mohou děti jednoduše třídit a stavět komíny z jednotlivých barev. Dílky mohou vkládat do barevných kelímků nebo přikládat na barevné papíry.
Pro starší můžete vytvořit posloupnost barev a oni v ní budou pokračovat. Nejdříve střídejte dvě barvy, později můžete přidávat další.
Také můžete tvořit mnohobarevné komíny a děti je budou napodobovat. Např. jako první kostku použijte červenou, druhou modrou a třetí žlutou. Za úkol mají poskládat totožný komín.
Ještě složitější je zrcadlení. Na jednu polovinu podkladu vedle sebe poskládáte kostky různých tvarů i barev a děti na druhou polovinu přikládají zrcadlový odraz. Musí se tak soustředit nejen na barvy, ale i na velikost jednotlivých dílků a na jejich správné umístění. Většinou jsou toho schopné nejdříve ve 4 letech.
Jestli už děti zvládají obtížnější úkoly, budou nadšené z kombinací barev: KOMBINACE BAREV.
5. Kolíčkování
Vystřihněte z kartonu kolečko, rozdělte jej na několik částí a každý trojúhelník polepte jinou barvou (nebo vybarvěte). Můžete mít koleček více, zpočátku jen se čtyřmi základními barvami a poté i s ostatními. Na kolíčky nalepte barevné papíry podle barev v kolečku a děti je budou přikládat na správné místo. Trénují tím kromě přiřazování barev i tzv. pinzetový úchop.
Chcete-li si přípravu usnadnit, využijte barevné kolečko a vy si jen barevné dílky přilepíte na kolíčky: BAREVNÉ KOLEČKO.
6. Poznávání barev a tvarů
Učení se barev můžete propojit s poznáváním tvarů. Nenabízejte to dětem hned od začátku, ale pokud už s barevnými aktivitami nějakou dobu pracují, bude to pro ně příjemné zpestření. Z barevných papírů si vystřihněte jednoduché tvary: kolečko, čtverec, obdélník, trojúhelník nebo třeba kapku. Každý tvar musí mít jinou barvu. Následně je obkreslete na tvrdší papír a vybarvěte tak, aby se barva jednotlivých tvarů shodovala. Děti budou dílky přikládat na správné místo.
Další aktivity naleznete v knize Barvy a tvary. Kniha má malý formát a je tak ideální i na výlety: BARVY A TVARY.

SkaVerka
Potřeby dětí nás přivedly k rozhodnutí se spojit a založit SKAVERKU. Snažíme se rodiče i učitele inspirovat k hravé formě učení. Společně tvoříme a pracujeme tak, aby naše pomůcky děti nejen učily, ale hlavně je bavily.
Pomáháme dětem rozšiřovat slovní zásobu, vyjadřovat své myšlenky i emoce. Podporujeme jejich zájem o dění kolem nás i v přírodě. Využíváme principy montessori a speciální pedagogiky, a proto jsou aktivity vhodné pro všechny děti.
Lucie Skácelová - nejen pedagog, ale hlavně máma dvou dětí, od kterých se každý den inspiruje a učí. Zajímá se a vzdělává v montessori i dalších alternativních metodách výuky.
MgA. Zdenka Verešová - výtvarnice a ilustrátorka, díky které je každá kreslená aktivita originál.