Jsou tři hodiny ráno a do plachty, která skýtá útočiště mně, dvěma dalším kolegům, jednomu psu a skupině šesťáků, buší už několik hodin silný déšť. Všichni spí. Já ne. Já přemýšlím, jak jsem se k tomu mohla nechat přesvědčit… Ráno ale vidím to nadšení a musím v sobě přežvýkávat fakt, že tohle třídenní peklo pod širákem, kterým jsem si já, holka z pražských kaváren, právě prošla, bylo to nejlepší, co jsme pro tuhle partu mohli udělat.
Takže když to říkám já, něco na tom bude. Učit druhostupňové žáky venku je trochu jiné kafe, než tam brát ty prvostupňové. K dispozici máte obvykle jen 45 minut, nadšení z louží, větviček a kamínků už taky vyprchalo a v podpatcích se některé aktivity dělají opravdu složitě.
Zato efekt, jaký učením venku můžete získat, je většinou mnohem výraznější. Jindy pasivní příjemci informací, kteří chtějí jen přežít den, jsou najednou v situacích, které přirozeně vytvářejí příležitost k bádání a týmové spolupráci.
A co tedy učit venku?
Cokoliv. S každým předmětem můžete vyrazit na vzduch, stačí jen promyslet, jak práci zorganizovat. Nicméně každý pracovní list nebo kartičkové aktivity klapnou. Pokud jste článek rozklikli kvůli inspiraci, určitě doporučuji:
- Facebookouvou skupinu Matika kolem nás.
- Venku můžete bez problému dělat jakékoliv čtení.
- Za češtinu můžete taky zkusit Literární gamebook nebo materiál Popis osoby (Jak se hraje divadlo) a Literární žánry nebo Slovní druhy.
- Pokud jste z Prahy nebo plánujete s dětmi výlet, určitě vám skvěle poslouží Procházka Prahou - celodenní projekt na téma architektura.
- Dobře se venku učí zeměpis, venku si žáci mohou vyzkoušet měřítko, plánky, nebo práci s mapou.
- Fyziku jsem osobně vyzkoušela na projektu s názvem Rychlost, kde žáci pořádali závody v běhu, na koloběžkách, ale třeba i se šneky (viz foto).

- A v neposlední řadě přírodopis! To je taková jistota. Na Učitelnici najdete například:
Opylovači - typy symbiózy & pozorovací list
VELKÝ ÚTĚK ZE ZOO /pátrací hra
Objevujeme svět - Stromy (pracovní sešit)
Žížala obecná
Co vám učení venku usnadní?
Osvědčilo se mi komunikovat - ohlásit předem, že půjdeme ven a že se budou dít věci, na které je vhodné mít pohodlné oblečení a obuv. Celkově hladký průběh vám pak zaručí pravidelnost a rutiny - pokud si se skupinou jasně dohodnete, kde, kdy a s čím mají být, bude přesun ven efektivní a budete pak moct využít maximum času na samotnou výuku.
Hledáte víc informací o učení venku? Přečtěte si článek od Terezy Vítkové!

Nela Skalová
Jen co jsem dostudovala, učila jsem tři roky na střední škole. Přišlo mi, že ideály z vysoké těžce naráží na vyhořelé studenty, a tak jsem se rozhodla jít na základku tenhle oheň hasit. Toho roku se mi naskytla skvělá příležitost – zakládat první Scioškolu. Koncepčně se podílet na nové škole, která bude prostě taková, jakou si ji uděláme, mi vlilo krev do žil, ale zároveň na mě házelo těžkou deku zodpovědnosti. Tvorba strategie pro český jazyk pro mě byla velkou příležitostí hledat vlastní „slepé skvrny“ a zamýšlet se nad tím, co žáci opravdu potřebují. Při překlápění plánů v praxi mi pak často chyběly materiály, které bych v hodinách mohla s dětmi použít… a tak jsem se dostala k Učitelnici!