Chodíte s dětmi ven? Prozkoumávat, bádat a učit se nejen o přírodě v přírodě? Nebo o tom teprve přemýšlíte a nevíte, jak začít? Třeba Vás motivují následující řádky.
1. 6 důvodů proč se jít učit ven?
- Podporujeme zdraví dětí
- Přímý kontakt s přírodou
- Pohyb a hra odbourává nejistoty, strach nebo stres
- Podpora fantazie, neboť příroda je studnice inspirace
- Učivo si děti venku prožijí a lépe si ho tedy zapamatují
- Děti bude učení více bavit
2. Jak často a kdy?
Začněte s málem a postupně přidávejte. Ze začátku je dobré si najít pravidelnost (A opravdu jít za téměř každého počasí a podmínek.), zkusit jít ven jen na jednu aktivitu, časem na hodinu týdně. Vytvořte si pro takovou výuku místo v rozvrhu. Až si Vy i děti zvyknete, choďte ven častěji a na delší dobu. Informujte o takovém plánu rodiče a děti, aby byli všichni připraveni.
My už ven chodíme vcelku nepravidelně, typicky 2-10 hodin týdně. Každopádně dodržuji minimálně dvě hodiny v týdnu venku.
3. Kam?
Zmapujte si, jaké příležitosti nabízí školní zahrada a okolí školy. Zkuste najít alespoň kousek zeleně nebo strom, který vám poskytne dostatek stínu.
4. Co s sebou ven?
Děti by určitě měly mít vhodné oblečení a počítat s tím, že mohou být od trávy, smůly nebo hlíny. Ven si nosíme věci primárně podle toho, jaké aktivity nás tam budou čekat. Máme např. tvrdé desky na podložení pracovních listů, krabičky s lupou na prozkoumávání hmyzu, karty s různými druhy drobných živočichů, motýlů nebo rostlin. Zrcátka, dalekohled, šátky, provázky,... Mnoho pomůcek si ale můžete vyrobit společně s dětmi. Velmi se nám také osvědčily malé podložky na sezení, když je venku mokro nebo jogamatky, které využijeme v blízkém okolí školy.
5. Ve dvou se to lépe táhne
Zkuste na venkovní učení nalákat kolegu/kolegyni a sdílet si nápady, pomáhat si. Informujte o svých ambicích vedení školy a zkuste si získat podporu i od nich. Spolupracujte s lidmi mimo školu, rodiči, ekocentry a dalšími odborníky.
6. Co a jak se učit venku?
Venkovní výuka obohacuje znalosti a dovednosti z mnoha oblastí. Zde uvádím jen pár nápadů jako inspiraci:
Prvouka
Nejčastěji nás napadne asi prvouka/přírodověda. Kde jinde bychom se také měli učit o okolí školy; o vesnici/městě, ve kterém žijeme; o lese a zvířatech žijících v našem okolí; o vodě apod. Mnoho inspirace a nápadů najdete na webu ucimesevenku.cz
Na jaře chodíme pozorovat hmyzáky, hledáme jejich názvy v knihách, kartách nebo v mobilních aplikacích. Zapisujeme si vyhledané informace do listu a malujeme je. U řeky pozorujeme ptáky, sledujeme hnízda a učíme se o jejich způsobu života. Na pozemku školy máme také krmítko, o které se po celou zimu staráme a za odměnu vídáme mnoho druhů ptáků.
Stáhněte si zdarma archy na pozorování PTÁKŮ, KVĚTIN a STROMŮ.
Matematika
S dětmi se rádi chodíme učit ven i matematiku. Využíváme kartičky na tisíc způsobů, které hledáme, lovíme, skládáme, chodíme po nich, ale stále procvičujeme aktuální počítání.
V mé třídě jsou nejvíce oblíbené běhací hry, např. lovení hmyzáků v trávě. Hmyzáky rozházím v ohraničeném území a okolo stojí malé skupinky dětí po dvou/třech. Nahlas řeknu příklad na násobení/dělení. První ze skupiny vybíhá a hledá hmyzáka, pokud ho najde, zakřičí výsledek. Hmyzáka si nechávají u startovní čáry. Děti se střídají, dokud neposbíráme všechny karty. Aktivita je odhadem na 10 minut. Po ukončení karty vyberu nebo je nechám na tabulku napsat příklady, které by se mohly rovnat výsledku na kartě.
Hmyzí násobilku najdete ZDE.
Děti mají také rády venkovní stanoviště - připravím jich 5 - 8 s různými úkoly. Ve dvojicích nebo malých skupinách je postupně prochází a snaží se je vyřešit. Úkoly slouží k opakování a procvičení.
Ven chodíme měřit i délku větve, listu nebo obvod kmene, hřiště apod.
Pořiďte si balíček 3 aktivit na stanoviště do hodin matematiky. Více ZDE.
Český jazyk
Kromě poklidného čtení někde ve stínu, se dá v českém jazyce využít třeba běhacího diktátu. Některé z Vás napadne, co hygiena psaní? Tak jednou to zkrátka bude víc “naškrábané” nebo napsané v kleče/ v leže, ale to nevadí, děti si to opravdu moc užijí.
Dále využívám čtení s doplňkovými úkoly nebo čtení s porozuměním + malování. A stejně jako v matematice, kartičky rozhýbou úplně všechny. Jako příklad uvedu opět materiál, který si můžete níže stáhnout - Děti mají v ruce text, který si nejprve přečtou. Poté hledají karty s úkoly, které jsou rozvěšené po okolí a postupně je plní - samostatně nebo opět v menší skupině.
Stáhněte si zdarma běhací čtení o Dubáncích s úkoly ZDE.
Anglický jazyk
Na hodiny anglického jazyka chodím též velmi ráda ven, ať už s mými druháky nebo s klubem, který je pro 4. - 5. ročník. Cvičíme jógu s angličtinou, malujeme si v přírodě, hledáme barvy, využíváme k rozehřátí karty warm-up ve skupině nebo ve dvojici. Tvoříme a skládáme věty, čteme si anglické knihy. Popisujeme své okolí, běháme a hledáme různé kartičky, povídáme si nebo jdeme na zmrzlinu, kterou si ale objednáváme anglicky. :)
Warm-up kartičky k rozehřátí v hodinách angličtiny naleznete ZDE.
Výtvarná výchova - samostatně i s dalšími předměty
Výtvarná výchova a pracovní činnosti mohou být klidně prvním krokem, jak učit venku - stačí čtvrtka, uhel, desky a sednout si někam do trávy. Nebo si můžete namíchat přírodní barvy z hlíny, listí, květů a lesních plodů.
Další možností je propojit VV s dalším předmětem. Ráda to spojuji se čtením - děti dostanou obrázek, který podle zadání vybarvují a dokreslují. Především u mladších dětí tak procvičujeme porozumění textu, pravolevou orientaci na stránce, vnímání prostoru a podporujeme kreativitu.
Běhací čtení s porozuměním a s malováním je k dispozici ke stažení ZDE.
Informatika
A mimochodem, nová informatika nás také může vytáhnout ven. Děti mohou programovat samy sebe nebo své spolužáky na školním hřišti či v nedalekém parku. Můžeme tak propojit třeba matematiku (měření - obvod, obsah) s informatikou. My jsme si nakreslili plán parku v nedalekém zámku podle mapy. Poté jsme odhadovali délku jednotlivých cest a obvod parku. Zapsali jsme si pomocí šipek program, podle kterého dojdeme z bodu A do bodu B. Následně jsme se do parku vydali přesně změřit pomocí pásma jednotlivé úseky cesty a skupiny dětí si vyzkoušely projít park podle předem vymyšleného programu a ověřili si tak jeho správnost.
Propojení předmětů
Nejlepší kombinací je propojit předměty do tématického celku nebo projektu a přizpůsobit to venkovním podmínkám. S dětmi jsme si takto užili třeba téma VČELY. Vyráběli jsme si malou knížku, pracovali s textem, vyhledávali informace, počítali včelí úlohy, běhali venku a užívali si sluníčka a čerstvého vzduchu. Vyzkoušejte to! :)
Propojení předmětů s tématem včely najdete na Učitelnici ZDE.
7. Kontrola učiva venku
Pokud si vymyslím aktivity, kde je kontrola nezbytná, snažím se využít např samokontrolovací kartičky (výsledky nebo řešení je z druhé strany). Velmi se mi osvědčilo udělat z několika dětí “učitele” a kontrolu provádějí ony nebo dvojice sobě navzájem. Pracujeme s chybou venku.
8. Vyhodnocení
Dokumentujte si Vaše aktivity. Ukazujte je kolegům, vedení, rodičům a inspirujte ostatní. Reflektujte, co se Vám podařilo a jaké mezery ještě máte. Důležité je nebát se toho a začít. Měli bychom být trpěliví a stále se učit. Přiznat si chybu a mít radost, když se výuka venku podaří.
Běžte ven :)

Tereza Vítková
Jsem pančelka z 1. stupně. Přes 15 let jsem byla skautkou a trávila čas v lese, v přírodě, zkrátka venku. Spousta mých materiálů, které si vyrábím, jsou tedy nejen do třídy, ale i na ven. Chci, aby si děti učivo zažily, pracovaly s nadšením a radostí, zlepšovaly své dovednosti. Proto stále vymýšlím aktivity, u kterých spolupracují, diskutují, uvažují a dost často jsou v pohybu. Materiály mohou být diferencované, abych dala příležitost všem dětem a úkoly si vybraly podle obtížnosti a na jejich maximum. Velmi ráda učím v centrech aktivit (na stanovištích), v tématech a projektové výuce. I když jezdíme během školního roku na 3 ŠVP, kde strávíme měsíc mimo třídu, přála bych si jednou mít školní zahradu s venkovní učebnou, která bude sloužit dětem k bádání a pozorování. :)