Jedna z nejdůležitějších věcí, kterou jsem si odnesla z hodin anglické didaktiky na vysoké škole byla, že učitel anglického jazyka by neměl učit o angličtině, ale angličtinu. Což, přiznejme si, je pro mnohé učitele problém. Přece jenom je jednodušší si v hodinách anglického jazyka vypomáhat češtinou. A nebo rovnou vést celou hodinu česky s tím, že mi žáci přece nemůžou rozumět, když se jim budu snažit vysvětlit nějaký gramatický jev v angličtině. A mluvit jenom anglicky na prvňáky, druháky nebo třeťáky? Pro mnohé učitele nesmysl a naprosto nepředstavitelná záležitost. Měla jsem to tak taky. Ale jak nám řekla naše vyučující na fakultě: "Budete zpocené až na zadku, ale jde to." Po čtyřleté praxi jí teď můžu dát za pravdu. Stojí to ale hodně času, příprav, přemáhání se a hledaní té správné cesty. Pro mě se tou cestou staly obrázkové karty - flashcards. Tímto způsobem, bych vám tu svoji cestu ráda přiblížila.
Nejefektivnějším způsobem, jak při učení nových slovíček získat pozornost našich žáků a plně je zapojit do učícího procesu, je při jejich představování používat skutečné předměty. Ne vždy je ale možné (a v našich školách ani obvyklé), aby si učitel do třídy tyto předměty nosil. Chceme-li ale, aby nám děti rozuměly a správně pochopily význam každého slovíčka, aniž bychom ho překládali, flashcards mohou být tím správným nástrojem.
Máme-li k dispozici set karet, s kterými chceme žákům představit (procvičit, zopakovat) slovíčka, neměli bychom se spokojit pouze s prostým ukázáním karty, vyslovením slova a jeho opakováním dětmi. Učitel může jednoduchými aktivitami udělat učení zábavné a zároveň zapojit děti tak, že díky jejich vlastní práci a několikerému opakování slovíček mnohdy ani nepostřehnou, že se vlastně učí.
Na začátek můžete vyzkoušet třeba tyto jednoduché aktivity:
K vyvození nové slovní zásoby:
O jednu méně
Moje i dětí nejoblíbenější aktivita k vyvození nových slovíček. Karty vyskládáme na koberci nebo tabuli do řady. Nejprve si obrázek po obrázku pojmenujeme, děti opakují, můžeme opravovat výslovnost. Po prvotním seznámení můžeme přejít k samotné aktivitě. V rytmu vyslovujeme a ukazujeme na jednotlivé obrázky, alespoň 3x za sebou. Když už máme pocit, že si jsou děti jisté a při opakování se nezasekávají, začneme karty postupně odstraňovat (otáčet). Jednu kartu odebereme (otočíme) a začneme opět přeříkávat celou řadu. Když se dostaneme k prázdnému místu (otočené kartě), říkáme název obrázku, jako by tam byl. Takto pokračujeme do té doby, než odstraníme (otočíme) všechny karty. Na poslední kolo „bez obrázků“ se děti vždy moc těší a bez smíchu se neobejde. A my jsme jednoduchým způsobem, během pár minut docílili toho, že děti „bezbolestně“ vyslovily několikrát za sebou jedno slovíčko a zároveň si ho už musely zapamatovat a následně vybavit.
K procvičení slovní zásoby:
Plácačky
Děti jsou rozděleny do dvou týmů a stojí před tabulí v zástupech. Na tabuli jsou připevněné obrázkové karty. Učitel vyvolává anglicky jednotlivá slovíčka a první v řadě se snaží najít a „zaplácnout“ hledaný obrázek dřív než soupeř. Ten kdo vyhrál, se zařadí zpět do zástupu, kdo prohrál, sedá si na své místo a fandí. Vyhrává ten tým, který vyřadí všechny hráče druhého týmu.
K opakování slovní zásoby:
Vybereme ty karty, u nichž chceme ověřit, že si děti zapamatovaly jejich názvy. Může se jednat o slovíčka z právě probrané lekce nebo můžeme slovíčka namíchat napříč tématy. Soubor karet dáme dětem do ruky a ony samy pojmenovávají jednotlivé obrázky. Správně pojmenované karty odkládají, ty na které si nemohou vzpomenout dávají dospod balíčku